Araştırmanın amacı çocuk medya ilişkisi bağlamında Türkiye'de yapılan araştırmalar çerçevesinde, medya araçları ile çocuklar arasında gelişen ilişkiyi ulusal bir düzlemde ortaya çıkarmaktır. Çocukların medya kullanım alışkanlıklarını,medya araçlarının çocuklar üzerindeki olumlu ve olumsuz etkilerini ve çocuk ile medya araçları arasındaki ilişkiyi etkileyen dinamikleri belirlemektir. Bu araştırmada nicel ve nitel araştırma bulgularını değerlendirmek için nitel araştırma desenlerinden biri olan meta-sentez yöntemi kullanılmıştır. Televizyon ve çocuk ilişkisini ortaya koyan 2 doktora tezi, 21 tane yüksek lisans tezi, 6 tane uzmanlık tezi,bilgisayar ve bilgisayar oyunları ve çocuk ile ilgili 2 tane doktora tezi, 28 tane yüksek lisans tezi ve 1 tane uzmanlık tezi, İnternet ve çocuk ilişkisini ortaya koyan 6 tane doktora tezi, 29 tane yüksek lisans tezi ve 3 tane uzmanlık tezi ve Sosyal medya ve çocuk ilişkisini ortaya koyan 4 tane doktora tezi ve 29 tane yüksek lisans tezi araştırma dahil edilmiştir. Araştırma kapsamında 131 tez analiz edilmiştir. Verilerin analizinde betimsel analiz yaklaşımı esas alınmıştır. Çocuklar televizyonu yoğun olarak izlemektedir. Çocukların televizyon izleme süresi artıkça, televizyondan olumsuz etkilenme düzeyleri artmaktadır. Çocuklar en çok çizgi filmleri, dizileri, filmleri ve eğlence şovlarını izlemektedir. Çocukların en çok izlemeyi tercih ettikleri içerikler çocuklarda saldırganlık ve şiddet eylemlerine neden olmaktadır. Reklamlar çocukların satın alma eğilimlerini etkilemektedir. Çocukların televizyon ile geliştirdikleri ilişkide anne ve babaların rolü önemlidir. Eğitsel bilgisayar oyunları çocuklar üzerinde olumlu etkilere sahiptir. Bilgisayar oyunları bilinçli davranışlar içinde oynanmadığı sürece çocuklar üzerinde olumsuz etkilere neden olmaktadır. Çocukların çoğu her gün ortalama 3 saattenfazla bilgisayar oyunları oynamaktadır.Bilgisayar oyunları oynama süresindeki artış çocukları olumsuz etkilemektedir. Çocuklar en çok şiddet, heyecan, savaş, yarış ve spor oyunlarını tercih etmektedir. Çocuklarıntercih ettikleri şiddet, savaş ve aksiyon oyunları şiddet ve saldırgan davranışlara neden olmaktadır. Bilinçli internet kullanımı çocuklar üzerinde olumlu etkiler meydana getirmektedir. Problemli internet kullanımı çocukları olumsuz etkilemektedir.Çocuklar günlük ortalama 2 -4 saat arasında internet kullanmaktadır. İnternet kullanım süresi artıkça çocukların olumsuz etkilenme düzeyleri artmaktadır.Çocukların interneti eğlence, haber alma, bilgiye ulaşma, iletişim, oyun oynamak ve ödev yapmak için kullanmaktadır.Çocukların oyun ve eğlence için internet tercihleri, problemli kullanım davranışlarına neden olmaktadır.Çocukların internet ile geliştirdikleri ilişkide anne ve babalar etkili olmaktadır. Sosyal medya çocuklara geniş bir sosyalleşme imkânı sağlamaktadır.Sosyal medya çocuklar üzerinde bağımlılık yaratması, akademik başarıyı düşürmesi, akademik ertelemeyi artırması, yüz yüze olan sosyal ilişkileri zayıflatması ve siber davranış bozukluklarına neden olmaktadır. Çocuklar günlük ortalama 2-3 saat sosyal medya kullanmaktadır.Sosyal medyada geçirilen zaman artıkça çocukların sosyal hayattan izole olma düzeyleri artmaktadır.Çocuklar sosyal medyayı iletişim kurmak, oyun oynamak, eğlenmek, zaman geçirmek, bilgi aramak, ödev yapmak, paylaşımda bulunmak, sohbet etmek ve arkadaş edinmek için kullanmaktadır.Sosyal medyayı eğlenmek ve eğlenceli zaman geçirmek için kullanan çocuklar sosyal medya bağımlılığı geliştirmektedir. Anne baba eğitim düzeyi ve ailenin ekonomik durumu çocukların sosyal medya ile geliştirdikleri ilişkiyi etkilemektedir. Sonuçlar ekseninde sosyal bilgiler öğretmenlerine, eğitimcilere, araştırmacılara ve velilere öneriler sunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Medya okuryazarlığı, sosyal bilgiler, medya, çocuk.
The aim of the research, relationship which has continously been developed between media tools and kids approach in the framework of research conducted in Turkey and in the context of children's media relationship and most importantly uncover all this things on national scale.The another purpose of this research including consequences of the relationship between children and media tools, the positive and negative effects of media tools on children, media tools that most being watched by the children and their usage habits. Meta-synthesis, one of the qualitative research designs, was used in this study to evaluate quantitative and qualitative research findings.2 doctoral dissertations on television and child relations, 21 masters thesis, 6 specialist thesis, 2 doctoral dissertations about computer,computer game and children, 28 masters dissertations and 1 specialist dissertation,6 doctoral dissertations dealing with relations between internet and childs, 29 graduate theses, 3 specialist dissertations and 4 doctoral dissertations and 29 postgraduate dissertations that unearth social media and child relations were included in this research. In the scope of the study, 131 meta-analyzes were analyzed.In the analysis of the data, descriptive analysis approach was taken as basis. Children likes to watch television intensively. As the time of watching television increases, the level of negative influence from television simultaneously increases. Children mostly watch the cartoons, series, movies and entertainment shows. The content that children prefer to watch the mostly is causing aggression and acts of violence in children. Advertisements has a huge effect on children's buying tendencies. Parents takes a crucial parts about children relations with the media tools Educational computer games have positive effects on children. Computer games cause adverse effects on children as long as they are not played according to conscious behavior. Most of the children play more than 3 hours of computer games on average every day. The increase in the period of playing computer games negatively affects children. Children mostly prefer violence, excitement, war, racing and sports games. Violence, war and action games that children prefer are causing violence and aggressive behavior.Parent's education level and family economic status has a big effect on relations that children developed with computer games. While consciousness on use of the internet may bring significantly positive effects on children., it may also adversely effect the children in case of it's not been used in an conscious way. Children use the internet on average between 2 and 4 hours a day.As the duration of ınternet use increases, children adversely effects level increases. Children use the internet for entertainment, news, access to information, communication, play games and homework. Internet preferences for children's play and entertainment cause problematic usage behaviors.Parents has a unique impact on relations that childs developed with the ınternet. Social media provides children with a wide range of socialization opportunities. Social media causes addiction to children, academic failure, delation of academic activities, worsing of social relations (face to face) and behavior disorders. Children spend an average of 2-3 hours a day on social media. As the time spent on social media increases, children become more isolated from social life. Children use social media to communicate, play games, have fun, spend time, searching for information, doing homework, sharing, chatting and making friends.Children who use social media to have fun gradually becomes addicted to it. The educational level of parents and the economic situation of the family influence the relationship that children develop with social media On the axis of the results, for social studies teachers, educators, researchers and parents were given some suggestions. Key Words: Media literacy, social studies, media, children.