Bu araştırmanın amacı aile okuma inançlarının başlangıç düzeyi okuyucu (BDO)'ların okuma motivasyonuna etkisinin incelenmesidir. Araştırma, betimsel araştırma türlerinden tarama modeline göre yürütülmüştür. Bu araştırmada seçkisiz örnekleme yöntemlerinden basit seçkisiz örnekleme yöntemi seçilmiştir. Araştırmanın örneklemini 282 ilkokul birinci sınıf öğrencisi ve onların ebeveynleri oluşturmuştur. Araştırmada ebeveynlerin okuma inançlarını belirlemek üzere Çetin, Bay ve Alisinanoğlu (2014) tarafından Türkçeye uyarlanan Ebeveyn Okuma İnanç Ölçeği ve BDO'ların okuma motivasyonunu belirlemek üzere Öztürk ve İleri (2011) tarafından geliştirilen Başlangıç Düzeyi Okuyuları Okuma Motivasyonu ölçeği kullanılmıştır. Aile Okuma İnanç Ölçeği ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin ebeveynlerine okulun ilk haftası uygulanmıştır. BDO'ları Okuma Motivasyonu Ölçeği ise aynı eğitim öğretim yılının ikinci dönemi öğrencilere uygulanmıştır. Bu çalışmada ebeveyn okuma inançlarının düzeyinin ve BDO'ların okuma motivasyonu düzeyinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Aile okuma inançlarının tüm alt boyutları birlikte ele alındığında BDO'ların okuma motivasyonu arasında anlamlı bir ilişki olmadığı sonucuna ulaşılmıştır dolayısıyla aile okuma inançlarının BDO'ların okuma motivasyonuna etkisinin olmadığı görülmüştür. Aile okuma inançları ölçeğinin alt boyutlarından sadece kaynaklar altboyutunun BDO'ların okuma motivasyonuna etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Okuma, Motivasyon, Okuma Motivasyonu, Aile Okuma İnançları, Başlangıç Düzeyi Okuyucu (BDO).
The aim of this research is to examine the effect of family reading beliefs to the initial level of readers' motivation. The research was conducted according to the descriptive research model. In this study, simple random sampling method was chosen from random sampling methods. 282 primary school students and and their parents have formed the samples of the research. In order to determine the parents' reading beliefs in the study, a reading belief scale, adapted by Çetin, Bay and Ali Sinanoğlu (2014) to Turkish, and a reading motivation scale, developed by Öztürk and İleri (2011),to determine the reading motivation of the initial level readers have been used. The parents' reading bliefs scale has been applied to the parents at first week of school. The reading level for the beginner level and the reading motivation scale were applied to the students and teachers in the second term of the same education year. According to the research, the level of parental reading beliefs' and the initial readers' and the motivation level of initial readers are high. As a result of the fact that the effectiveness of teaching is positive for reading competence and the initial level of the resources required for reading is influenced by the readers' motivation to read. Keywords: Reading, Motivation, Reading Motivation, Parents' Reading Beliefs, Initial Level of Reader (ILR).