Araştırmanın amacı Doğu Anadolu Bölgesi'nde görev yapan yüzme antrenörlerinin sporcularına karşı davranış tarzlarının incelenmesidir. Araştırmaya Türkiye Yüzme Federasyonunun düzenlediği yüzme müsabakalarına katılan en az bir antrenör eşliğinde müsabakalara hazırlanan ve müsabakalarda yarışan Doğu Anadolu Bölgesindeki 8 yaş ve 16 yaş arasındaki kız ve erkek yüzücüler katılmıştır. Bu kapsamda sporcular ilgili kulüplerde toplam 68 antrenörü değerlendirmiştir. Araştırma kapsamında sporcu ve antrenörlerin demografik özelliklerini içeren 7 maddelik kişisel bilgi formu yanı sıra Mallet ve Code (2006) tarafından geliştirilen 47 maddeden oluşan 7 faktörlü "Coaching Behaviours Scale for Sport (CBS-S): Spor için Antrenör Davranış Ölçeği (SADÖ)" ölçeği kullanılmıştır. Analiz sonucunda Cronbach Alpha değerinin 0,95 olduğu belirlenmiş ve ölçeği mükemmel düzeyde kullanılabileceği ortaya çıkmıştır. Elde edilen veriler SPSS 24 ile analiz edilmiştir. Verilerin tanımlayıcı istatistikleri yüzde, frekans, ortalama ve standart sapma olarak verilmiştir. Elde edilen verilerin normallik testi Kolmogorov-Smirnov test ile analiz edilmiştir. Normal dağılım göstermeyen ikili değişkenlerin karşılaştırılmasında Mann-Whitney U test, çoklu değişkenlerin karşılaştırılmasında Kruskal-Wallis H testi kullanılmıştır. Çoklu karşılaştırmalar arasındaki farklılığı hangi grup ya da gruplardan kaynaklandığının tespiti için Pairwise Multiple Comparison Test kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyleri p<0,05 ve p<0,01 olarak belirlenmiştir. Yapılan istatistiksel analizler neticesinde katılımcıların yaş, cinsiyet, yüzme yılı, lisans yılı, Türkiye şampiyonasına katılma değişkeni ve mevcut antrenörleriyle çalışma süresi değişkenleri ile fiziksel antrenman ve planlama, teknik beceri, zihinsel hazırlık, hedef belirleme, yarışma stratejisi, olumlu antrenör davranışı ve olumsuz antrenör davranışı alt boyutlarında p<0,05 düzeyinde anlamlı farklılık olduğu tespit edilirken öğrenim durumu değişkeni ile ölçeğin 7 alt boyutunun hiçbirinde anlamlı bir farklılık bulunmadığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak yüzme sporcularının antrenörlerinin davranışlarını olumlu algıladıkları yapılan analizler sonucunda tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Spor, yüzme, antrenör, davranış.
he purpose of the study is to examine the behavior patterns of the swimming coaches working in the Eastern Anatolia Region against the athletes.Research to Turkey Swimming Federation of participating in competitions organized by at least a coach accompanied by prepared to compete in contests and competitions who participated swimmers between 8 and 16 years old.Within this scope, athletes evaluated a total of 68 coaches in the respective clubs. In the study, 7 items personal information form including the demographic characteristics of athletes and coaches as well as 7-factor ''Coaching Behaviours Scale for Sport (CBS-S): Spor için Antrenör Davranış Ölçeği (SADÖ)" consisting of 47 items developed by Mallet and Code were used.As a result of the analysis, it was determined that the Cronbach Alpha value is 0,95 and the scale can be used perfectly. The obtained data were analyzed with SPSS 24. The descriptive statistics of the data are given in percent, frequency, mean and standard deviation.The normality test of the obtained data was analyzed by Kolmogorov-Smirnov test.The Mann-Whitney U test was used to compare binary variables without normal distribution, and the Kruskal-Wallis H test was used to compare multiple variables.The Pairwise Multiple Comparison Test was used to determine the groups or groups from which the differences between the multiple comparisons originated.Significance levels were determined as p<0,05 ve p<0,01 . The age of the participants performed the statistical analysis result, gender, year of swimming, undergraduate years, Turkey to participate in the championships and physics with variable working time variables with the current coach ,physical training and planning, technical skills, mental preparation, goal setting, competition strategy, positive coach behavior and negative coach behavior sub dimensions it was determined p<0,05 that there is no significant difference between the learning status variable and any of the 7 subscales of the scale. As a result, it was determined that the swimming athletes' behaviors of the coaches were perceived positively. Keywords: Sports, swimming, coach, behavior.