Bu araştırmanın amacı pedagojik formasyon öğrencilerinin transaksiyonel uzaklık algılarının; çevrimiçi öğrenmede algılanan engel ölçeğinin alt boyutları tarafından yordanıp yordanmadığını ortaya koymaktır. Ayrıca çevrimiçi öğrenmede engeller ve transaksiyonel uzaklık algısı ölçeklerinin alt boyutları arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 öğretim yılı güz yarıyılında Sakarya Üniversitesi pedagojik formasyon programında öğrenim gören 324-310 öğrenci oluşturmuştur. Örneklemin belirlenmesinde uygun örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmada Çevrimiçi Öğrenmede Öğrenci Engelleri Ölçeği ve Transaksiyonel Uzaklık Ölçeği kullanılarak veriler toplanmıştır. Verilerin analizi için Pearson Korelasyon ve Doğrusal Regresyon analizleri yapılmıştır. Araştırma sonucunda pedagojik formasyon öğrencilerinin transaksiyonel uzaklık algısında çevrimiçi öğrenmede algılanan engellerin anlamlı bir değişken olduğu ortaya çıkmış; yaş, cinsiyet, internet erişimi ve fiyatlar puanlarının anlamlı bir yordayıcı olmadığı bulunmuştur. Bu yönüyle transaksiyonel uzaklığın azaltılması sürecinde çevrimiçi öğrenmede algılanan engellerin önemi tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Uzaktan eğitim, Çevrimiçi öğrenme, Transaksiyonel uzaklık.
The aim of this study was to investigate the transactional distance perceptions of pedagogical formation students; to determine whether the perceived disability scale in online learning is predicted by its sub-dimensions. In addition, the relationships between the sub-dimensions of barriers and transactional distance perception scales in online learning were examined. The sample of the study consisted of 324-310 students studying in the pedagogical formation program of Sakarya University in the fall semester of 2018-2019 academic year. Appropriate sampling method was used to determine the sample. In the study, data were collected using Student Barriers Scale for Online Learning and Transactional Distance Scale. Pearson Correlation and Linear Regression analyzes were performed for data analysis. As a result of the study, it was found that the perceived barriers in online learning were a significant variable in the perception of transactional distance among pedagogical formation students; age, gender, internet access and prices scores were not significant predictors. In this aspect, the importance of perceived barriers to online learning has been identified in the process of reducing transactional distance. Keywords: Distance education, Online learning, Transactional distance.