dc.contributor.advisor |
Profesör Doktor İsmail Önder |
|
dc.date.accessioned |
2020-11-03T12:56:02Z |
|
dc.date.available |
2020-11-03T12:56:02Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.identifier.citation |
Durgun, Emine. (2019). Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin Fen Bilimleri başarıları ile okuduğunu anlama, Grafik okumave problem çözme becerisi algıları arasındaki ilişki.. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) . Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya. |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.12619/74367 |
|
dc.description |
06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır. |
|
dc.description.abstract |
Çağımız, hızlı değişim ve gelişimin merkezinde olup insanoğlu bu gelişim ve değişimlerden olumlu ve olumsuz etkilenmektedir. Bu gelişim ve değişimleri anlamada, bunlarla beraber gelen sorunlara çözüm yolu bulmada fen bilimleri büyük önem arz etmektedir. Bu önem, fen bilimleri ve fen bilimleri başarısının birçok araştırmaya konu olmasına yol açmıştır. Bu araştırmada da odak noktası, fen bilimleri başarısı ile günümüz öğretim programlarında önemi sıkça vurgulanan okuduğunu anlama, grafik okuma ve problem çözme becerisi ve algısıdır. Araştırmada, ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin fen bilimleri başarıları ile okuduğunu anlama, grafik okuma ve problem çözme becerisi algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmış olup araştırmanın örneklemi uygun örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Örneklemi, Kocaeli ili Çayırova İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı bir devlet ortaokulunun 251 yedinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Ölçek ve testlerin uygulandığı günlerde çeşitli sebeplerle okulda bulunamayan 12 öğrenciden veri toplanamadığı için bu öğrenciler araştırmadan çıkartılmış ve veriler 239 öğrenciden elde edilmiştir. Veriler, Kocaeli İl Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından il geneli yapılan birinci dönemfen bilimleri sınavı başarı puanları, fen bilimlerinde grafik okuma becerileri testi, 7. sınıflar okuduğunu anlama testi ve çocuklar için problem çözme ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Toplanan veriler PASW Statistics 18.00 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde betimsel analizler, Pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı ve çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular ile öğrencilerin % 37,2'sinin fen bilimleri başarı puanının 75 ve üzeri olduğu görülmüştür. Buna karşın yedinci sınıflar okuduğunu anlama ve fen bilimlerinde grafik okuma becerileri testinden öğrencilerin azımsanmayacak bir kısmının sıfır puan aldıkları ve bu alanlarda sıkıntı yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Çocuklar için problem çözme ölçeğinden elde edilen bulgular incelendiğinde ise öğrencilerin problem çözme becerisine yönelik algılarının yüksek olduğu görülmüştür. Korelasyon analizi bulguları, fen bilimleri başarı puanları ile problem çözme becerisi algısıve alt boyutları, okuduğunu anlama ve grafik okuma becerileri arasında pozitif yönlü ilişki olduğunu göstermiştir. Ayrıca grafik okuma, okuduğunu anlama ve problem çözme becerisialgısı öz denetim alt boyutunun fen bilimleri başarısının yordayıcıları olduğu bulunmuştur. Araştırmada elde edilen sonuçlar değerlendirildiğinde, problem çözme becerisi algısı, okuduğunu anlama ve grafik okuma becerisi yüksek olan öğrencilerin fen bilimleri başarılarının da yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Fen bilimleri başarısı, Ortaokul öğrencileri, Problem çözme becerisi algısı, Grafik okuma becerisi, Okuduğunu anlama becerisi. |
|
dc.description.abstract |
Our age is at the center of rapid change and development; and human beings are affected either positively or negatively by these developments and changes. Science is important in understanding these developments and changes; and finding solutions to the problems that arise. This importance has led to many researches on the science achievement and science related issues. The aim of this search is to investigate the relationship between science achievement and reading comprehension, graphic reading and problem solving perceptions in middle school seventh grade students. Survey model was used in the study and the sample of the study was selected with the convenience sampling method. The sample consists of 251 seventh grade students of a public secondary school affiliated to Çayırova District Directorate of National Education in Kocaeli. Since the data could not be collected from 12 students who could not be present at the school on the days when the tests and scales were applied, these students were excluded from the research and the data were obtained from 239 students. The data were obtained by using the provincial first semester central exam science achievement scores, graphic reading skills test in science, 7th grade reading comprehension test and problem solving scale for children. The collected data were analyzed using PASW Statistics 18.00 package program. Descriptive analysis, Pearson product moment correlation coefficient and multiple regression analysis were used for data analysis. According to the findings of the study, 37.2% of the students had a science achievement score of 75 and above. On the other hand, it was concluded that most of the students in the 7th grade reading comprehension and graphic reading skills test scored zero points and had problems in these fields. When the findings obtained from the problem solving scale for children were examined, it was observed that the students' perception of problem solving skills was high. Correlation analysis findings showed that science achievement scores, perceptions regarding problem solving skills and sub-dimensions, reading comprehension and graphic reading skills were positively related. Moreover, reading comprehension, graphic reading, perceptions regarding problem solving skills and self-control were predictors of science achievement. When the results obtained in the study are evaluated, it is seen that the students who have high perception of problem solving skills, reading comprehension and graphic reading skills have high science achievement. Keywords: Science achievement, Secondary school students, Problem solving perceptions, Graphic reading skill, Reading comprehension skill. |
|
dc.format.extent |
XII, 91 yaprak : grafik, tablo ; 30 cm. |
|
dc.language |
Türkçe |
|
dc.language.iso |
tur |
|
dc.publisher |
Sakarya Üniversitesi |
|
dc.rights |
Atıf 4.0 Uluslararası |
|
dc.rights.uri |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
dc.subject |
Fen bilimleri başarısı |
|
dc.subject |
Ortaokul Öğrencileri |
|
dc.subject |
Problem Çözme Becerisi algısı |
|
dc.subject |
Grafik okuma becerisi |
|
dc.subject |
Okuduğunu anlama becerisi |
|
dc.title |
Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin Fen Bilimleri başarıları ile okuduğunu anlama, Grafik okumave problem çözme becerisi algıları arasındaki ilişki. |
|
dc.type |
MasterThesis |
|
dc.contributor.department |
Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı |
|
dc.contributor.author |
Durgun, Emine |
|
dc.relation.publicationcategory |
Tez |
|