dc.contributor.advisor |
Doçent Doktor Alpaslan Okur |
|
dc.date.accessioned |
2020-11-03T12:55:50Z |
|
dc.date.available |
2020-11-03T12:55:50Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.identifier.citation |
Aydoğdu, Zeynep. (2019). Çocuğa hitap eden animasyon sinema filmlerinin ortaokul öğrencilerinin söz varlığına etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) . Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya. |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.12619/74343 |
|
dc.description |
06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır. |
|
dc.description.abstract |
Değişen dünya düzeni içinde bireylerin en sağlıklı şekilde uyum sağlamasına olanak tanıyan ve değişmeyen tek ilke, eğitimdir. İçinde bulunduğumuz iletişim çağında, bir bireyin eğitimindeki en önemli noktanın kendisini sağlıklı bir biçimde ifade edebilmesi olduğu görülmektedir. Bireyin kendisini sağlıklı bir şekilde ifade edebilmesi, içine doğduğu aile hayatında ve devamındaki eğitim hayatında tabi olduğu sözcük öğretimine bağlıdır. Yeterli sözcük dağarcığı oluşan birey hayatın ayrıntılarını derinlemesine hisseder ve hayatla verimli bir iletişim kurar. Günümüz dünyasını her anlamda etkileyen bir diğer güç de teknolojidir. Baş döndürücü hızıyla her alanı etkisine aldığı gibi eğitim sistemi de teknolojinin etkisinden payına düşeni almıştır. Bu gücün ışığında yetişen çocuklarımız, yaşamlarının birçok faaliyetini teknolojik gereçlerden yararlanarak gerçekleştirmektedirler. İletişim, eğitim, eğlence vs. hemen her alanda teknolojiyi kullanmakta ve bundan büyük zevk duymaktadırlar. Teknoloji çağı çocuklarının gözüyle bakıldığı zaman, klasik eğitim sisteminin standart öğretim yöntemleriyle, çocuklarda eğitime olması beklenen ilgi düzeyi oluşturulamayacaktır. İlgileri oluşsa dahi uzun süreli olamayacak ya da eğlenerek öğretimin sağlanması zorlaşacaktır. Günümüzde, eğitim sistemine yeni soluklar getirecek, öğrencilerimizin ilgisini çekecek, teknolojiden beslenen ve eğitimi eğlenceli hale getiren farklı öğretim yöntemleri ortaya koymak amacına girilmiştir. Bu çalışmanın amacı, tam da burada kendini göstermektedir. İletişim ve teknoloji çağında, öğrencilerimizin beklentilerini daha çok karşılayacak, onlara kendini ifade etme becerisini bağlam içerisinde kazandıracak, öğretimi eğlenceli hale getirecek bir yöntem olarak film izleterek yeni sözcükler öğretme yoluna gidilmiştir. Öğrencilerin gerçekleştirmekten zevk aldığı bir hobi olan film izleme, aynı zamanda onlara yeni sözcüklere dair eğlenceli bir kapı açacaktır. Böylelikle sözcük öğretimine dair yeni bir teknik meydana gelmiş olacaktır. Eğlenerek sözcük hazinesini geliştiren öğrencilerin iletişim açısından sağlıklı bireyler halinde gelmesi sağlanacaktır. Bu kapsamda, araştırmanın uygulaması İstanbul'un Bahçelievler ilçesindeki bir devlet okulunda yapılmıştır. Bu okulda rastgele seçilen 6. Sınıf düzeyinde 110 öğrenci çalışma grubunu oluşturmuştur. Çalışmada "ön test-son test kontrol gruplu deneme modeli" kullanılmıştır. Biri Türk yapım biri yabancı yapım olmak üzere iki animasyon filmi belirlenmiş, bu filmler üç uzman ve emsal yaş grubu 25 bağımsız öğrenci tarafından izlenmiştir. Uzmanlar, öğrencilerin anlamını bilemeyeceğini düşündükleri kelimeleri, öğrenciler ise izledikleri filmlere dair anlamını bilmedikleri kelimeleri belirlemişlerdir. Oluşan kelime havuzundan her iki film için ortak görüş içeren 30 kelimelik listeler oluşturulmuştur. Her iki film için sırayla aynı işlem basamakları kullanılacak şekilde uygulamalar yapılmıştır. Kelime listeleri, kelime ilişkilendirme testi olarak hazırlanıp ön test olarak, deney grubu (55 öğrenci) ve kontrol grubu (55 öğrenci) olarak belirlediğimiz iki grup öğrenciye uygulanmıştır. Bu testlerle, öğrencilerin hedef sözcüklerin anlamını bilme durumunu daha net görebilmek adına, sözcüklerin anlamlarını kendilerinin ifade etmesi sağlanmıştır. Yedi gün sonra deney gurubuna belirlenen film izletilmiş kontrol grubuna herhangi farklı bir uygulama yapılmamıştır. Yedi gün sonra kelime ilişkilendirme testleri son test olarak her iki gruba tekrar uygulanmıştır. On dört gün sonra hedef kelimeler farklı soru kalıplarıyla genel karma son test olarak her iki gruba uygulanmıştır. SPSS-21 istatistik programı kullanılarak elde edilen veriler nicel değerlendirme teknikleriyle ve öğrencilerin yaptıkları sözcük/sözcük gruplarına dair tanımlar da araştırmacının görüşleriyle yorumlanmıştır. Anahtar Kelimeler: Animasyon, Sinema, Söz varlığı, Dil, Öğrenci, Öğrenme, Etkileşim |
|
dc.description.abstract |
Education is the only fack that dosen't change and allows individuals get into the changing world order in the best way in the age of connunication mel ive, it's seen that the most important part in individuals education is that they can Express themselves in the best may. Individualss expressing themelves in the best may depends on the family lives they were born in and then the vocabulary teaching subjected to the edvcational life they have individuals who have enough vocabulary feel the details of life deeply and communicate with the life in a beter way. Another force which affects the present-day word in every sense is technology. As the technology influences every field with a dizzying speed, education system has it's share from the effect of technology, as well . Children, raised under the light of this force, carry out severel activities of their lives by utilizing the technological staffs . They use technology in almost all fields such as communication, education, entertainment etc, and they get great pleasure from that. From the eyes of the technology age children, the expected level of interest in education will not be able to be established with children by using traditianal teaching methods of traditianal education system. Even if their interests come into being, it won't be long lasting or it will get harder to provide teaching entertainingly . Nowadays. It is aimed to reveal different teaching methods whickhus will give anewimpulse to education system, will awake our students interests, will be fed by technology and will make teaching entertaining . The aim of this study reveals itself right here. In the age of communication and technology,it is aimed to teach new vocabularies by showingmovies as a method which will meet the expectations of our students more, will enable them to gain the skill of expressing themselves in context, will make teaching entertaining the method of watching movies which is also a hobby that students enjoy doing, will open an entertaining door relating to new vocabularies, as well . Thus, a new method regarding teaching vocabulary will take place. It will be ensued that students who improve their vocabulary entertainingly will be educated as individuals who have beter communication skills. Within this scope, the implementation of this research was done in a state school in Bahcelievler, Istanbul. There were 110 students at the 6th grade that were chosen randomly. In this study, the pretest-posttest design was used. A Turkish and a non-Turkish animated movies were selected and they were going to be watched by 3 experts and 25 students (a peer group). The experts and the students determined the unknown words beforehand. From that pool, lists that contain 30 common words were specified. The same process steps were used for the both movies. Word lists were formed as word processing tests and were submitted to 55 students as experimentaland 55 students as a control group. By means of these tests, all of the students were asked to express the meaning of the unknown words to find out whether they can or cannot. After 7 days, the experimental group watched the movies but the control group did not. After another 7 days, the groups took the word processing test for the last time. After 14 days, target words in a different forms of questionsas combined final test were asked to both groups. The data obtained by using SPSS-21 statistics program and definitions by students regarding word/word groups were interpreted with quantitative evaluation through the eyes of researcher. Keywords: Animation, Cinema, Word existence, Language, Student, Learning, Interaction |
|
dc.format.extent |
XII, 86 yaprak : tablo ; 30 cm. |
|
dc.language |
Türkçe |
|
dc.language.iso |
tur |
|
dc.publisher |
Sakarya Üniversitesi |
|
dc.rights |
Atıf 4.0 Uluslararası |
|
dc.rights.uri |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
dc.title |
Çocuğa hitap eden animasyon sinema filmlerinin ortaokul öğrencilerinin söz varlığına etkisi |
|
dc.type |
MasterThesis |
|
dc.contributor.department |
Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkçe Eğitimi Bilim Dalı |
|
dc.contributor.author |
Aydoğdu, Zeynep |
|
dc.relation.publicationcategory |
Tez |
|