Eğitim öğretim ve ölçme değerlendirme birbirinden bağımsız düşünülemeyecek unsurlardır. Bir konuda verilen eğitim ve öğretimin sonuçları ancak ölçme ve değerlendirmeyle gözlemlenebilir. Eğitimde geleneksel bakış açısından daha modern ve demokratik eğilimlere geçişin hızlandığı günümüzde ölçme ve değerlendirme de sadece eğitimcilerin tekelinde bir faaliyet olarak görülmemektedir. Bu çerçevede alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemleri geliştirilmiştir. Öz değerlendirme de bunların en önemlilerindendir. Eğitim ve öğretimin sonucunda hedef kazanımların elde edilip edilmediğini belirlemedeki sorumluluğu eğitimciye olduğu kadar öğrenciye de paylaştıran bu yaklaşım günümüzde modern eğitim kurumlarında sıkça kullanılmaktadır. Öz değerlendirme sayesinde öğrenciler kendi öğrenim süreçlerine içsel bir bakış edinme imkânı elde ederler. Öğrenimi, hedeflenen bir sonuca varmaktan ziyade öğrenim boyunca gösterdikleri performansın bütünü olarak değerlendirmeyi öğrenirler. Alandaki bu önemine ve işlevselliğine rağmen yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde öğrencilerin öz değerlendirme sürecini yansıtan ve öz değerlendirme anket uygulamasını konu alan bir çalışma bulunmamaktadır. Bu sebeple bu çalışmanın alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Çalışmanın amacı, Tennessee Üniversitesi tarafından geliştirilen ve aynı üniversitede yabancı dil öğrenen öğrencilere uygulanan öz değerlendirme anketini 2017-2018 eğitim-öğretim yılında ABD'de devlet üniversiteleri ve özel üniversitelerde yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilere de uygulamak ve sonuçları ders geçme notlarıyla karşılaştırarak aralarındaki ilişkiyi tespit etmektir. Ankete katılanlar uygun örneklem modeli kullanılarak seçilmiştir ve B1-B2 seviyesinde Türkçe öğrenen 71 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada betimsel ve nicel model kullanılmıştır. Ayrıca, nicel araştırma yöntemlerinin desenlerinden korelasyonel araştırma deseni izlenmiştir. Anketler yoluyla toplanan nicel veriler ve ders geçme notları IMB SPSS 22 istatistik paket programı kullanılarak çözümlenmiştir. Sonuç olarak öğrencilerin öz farkındalık düzeyleri hakkında bilgi sahibi olunması hedeflenmiştir. Öğrencilerin öz değerlendirmeleri ve öğretmen değerlendirmesi arasındaki korelasyonun oranı, öğrencinin öz farkındalığının ne derece yüksek olduğunu ortaya koymaktadır. Çalışmanın sonucunda iki değişken arasında orta düzeyde ve olumlu bir korelasyon bulunmuştur. Bu sonuca göre öğrencilerin öz farkındalıklarının yüksek olduğu söylenememektedir. Fakat çalışmanın sonucu araştırma alanında yapılmış olan çalışmaları destekler niteliktedir. Anahtar Kelimeler: Öz değerlendirme, öz farkındalık, yabancı dil olarak Türkçe, yabancılar için Türkçe eğitimi.
Education and training and measurement and evaluation are inseparable elements. The outcomes of education and training given on a specific topic can only be observed via measurement and evaluation. In today's world where the transition from a traditional perspective to more modern and democratic tendencies are accelerating, measurement and evaluation is no longer seen as the responsibility of merely educators. In this context, alternative measurement and evaluation methods have been developed. Self-assessment is one of the most important among these methods. This approach, which distributes the responsibility to the student as well as the educator for determining whether the objectives and achievements have been obtained as a result of education and training, is now widely used in modern educational institutions. Through self-assessment, students acquire the opportunity to have an insight on their learning processes. They learn to consider learning as an overall of their performance throughout the process, rather than a targeted to be reached. Despite its importance and functionality in the field, there is no study on self-assessment process of students and self-assessment questionnaire application within the scope of teaching Turkish as a foreign language. Therefore, this study is thought to contribute to the field. The purpose of this study is to apply the self-assessment questionnaire, developed by the University of Tennessee and applied to the foreign language students in the same university, to the students learning Turkish as a foreign language in both public and private universities in the USA in 2017-2018 academic year and compare the results with pass marks to determine the relationship between them. The participants were selected using the convenience sampling model and consisted of 71 students learning Turkish at B1-B2 levels. In this study, descriptive and quantitative model was used. In addition, the correlational research design, one of the designs of quantitative research methods, was followed. Quantitative data collected through questionnaires and course pass marks were analyzed using IMB SPSS 22 statistical package program. As a result, it was aimed to have information about self-awareness levels of students. The rate of correlation between self-assessment of students and teacher evaluation reveals the level of self-awareness that the students have. At the end of the study, a moderate and positive correlation was found between the mentioned variables. According to this result, students can not be said to have high self-awareness. However, the result of the study supports the previous studies conducted in the field of research. Keywords: Self-assessment, self-awareness, Turkish as a foreign language, Turkish education for foreigners.