Açık Akademik Arşiv Sistemi

Ahmet Yılmaz Boyunağa’nın çocuk romanlarının değerler eğitimi bağlamında incelenmesi

Show simple item record

dc.contributor.advisor Doçent Doktor Mustafa Altun
dc.date.accessioned 2020-11-03T12:55:45Z
dc.date.available 2020-11-03T12:55:45Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Akay, İlkay. (2019). Ahmet Yılmaz Boyunağa’nın çocuk romanlarının değerler eğitimi bağlamında incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) . Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/74334
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Bu çalışmada Ahmet Yılmaz Boyunağa'nın çocuklar için yazdığı on dokuz çocuk romanının değerler eğitimi bağlamında incelenmesi amaçlanmıştır. Yapılan araştırmada yerel ve evrensel özellik taşıyan pek çok değer tespit edilmiştir. Eserlerden ortaya çıkan değerler, evrensel bir bakış açısı yakalayabilmek için Maslow'un İhtiyaçlar Hiyerarşisi ölçüt alınarak sınıflandırılmıştır. Sınıflandırma neticesinde yazarın çocuk romanlarının değerler eğitimi bağlamında genel olarak kullanılabilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmamız altı bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, çalışmamızda ele alınan problem, amaç, önem ve sınırlılıklar belirtilmiştir. Yaşanan gelişmelerin gölgesinde maddi ve manevi yönden çıkmaza giren insan, bu çaresizliğine çeşitli yollarla çare aramaktadır. Özellikle insanın manevi anlamda yaşadığı çöküş değer ve değerler eğitimi gibi kavramları son zamanlarda daha da konuşulur hale getirmiştir. Dünya üzerindeki gelişmiş ülkelerde değerler, eğitim ve öğretim sisteminin vazgeçilmez bir parçası olarak görülmüştür. Bu sebeple hem yerel hem de evrensel değerlerin eğitimi için pek çok yola başvurulmuştur. Bu yollardan en basiti ve en etkilisi nitelikli kitaplarla yani nitelikli edebî ürünlerle yapılan değerler eğitimidir. Ahmet Yılmaz Boyunağa'nın çocuk romanlarının çocuk edebiyatı temel ögelerine göre nitelikli olduğu farklı çalışmalarda ortaya konulmuştur. Bu kapsamda ülkemizin değerler eğitimi politikalarına katkı sunmak ve değerler eğitimi alanında faydalanılabilecek nitelikli çocuk kitaplarının sayısını arttırmak çalışmamızın temel amaçlarındandır. Ayrıca çalışmamızın anne ve babalara, öğretmenlere değerler eğitimi hususunda yol gösterebileceğini düşünmekteyiz. Çalışmamızın evreni Ahmet Yılmaz Boyunağa'nın çocuklara hitaben yazdığı romanlardır. İkinci bölümde duyuşsal alan, değer, değerler eğitimi, değerlerin sınıflandırılması, değerler eğitimi yöntemleri, değerler eğitimi ve okul, değerler eğitimi ve öğretmen, değerler eğitimi ve Türkçe eğitimi, değerler eğitimi ve çocuk edebiyatı, Maslow'un İhtiyaçlar Hiyerarşisi gibi kuramsal konular işlenmiştir. Böylelikle değerler eğitiminin edebi ürünlerle yapılmasında rol alan bütün başlıklar irdelenmeye çalışılmıştır. Üçüncü bölümde çalışmamızın yöntemine değinilmiştir. Betimsel tarama modeli ile Ahmet Yılmaz Boyunağa'nın "Altın Ferman/Berke Noyan", "Denizler Ejderi", "Efsane Komutan/Tarık Bin Ziyad", "Fetih Sancakları/Bedir'in Aslanlarından Çağ Açan Fatih'e", "Hanoğlu/Bir Selçuklu Kahramanı", "Hilal Uğruna/III. Haçlı Seferi ve Selâhaddin Eyyûbi", "Kırık Hançer", "Koçyiğit/Seyit Battal Gazi", "Korkusuz Cengâver", "Korsan Peşinde", "Macera Adası", "Malazgirt'in Üç Atlısı/Aksungur", "Osmanlı Leventleri/Seydi Ali Reis ve Leventlerin Maceraları", "Özgürlük Savaşçısı/Şeyh Şamil", "Saklı Kent", "Satıcı Çocuk", "Yankılı Kayalar", "Yasak Şehir", "Zafer Rüzgârları/Turgut Reis" adlı çocuk romanlarından veriler elde edilmiştir. Dördüncü bölümde ise Ahmet Yılmaz Boyunağa'nın hayatı, edebî kişiliği ve eserleri üzerinde durulmuştur. Beşinci bölümde, araştırmamızın bulguları yer almaktadır. Bulgular, yazarın çocuk romanlarının pek çok değeri barındırdığını ortaya koymaktadır. Bu değerler tablolar halinde, değerlerin yer aldığı sayfa numaraları, değerleri gösteren örnek cümle, paragraf ve metinle beraber gösterilmiştir. Altıncı bölümde ise araştırmamızın sonuçlarını paylaştık. Bulgulardan hareketle detaylı bir yorumlama ve değerlendirme yapılmıştır. Bu değerlendire neticesinde incelenen çocuk romanlarının değerler eğitimi bağlamında kullanılabileceği ifade edilmiştir. Kaynakça bölümünde de araştırmamız esnasında yararlandığımız kaynaklar yer almaktadır. Anahtar kelimeler: Ahmet Yılmaz Boyunağa, değerler eğitimi, Maslow'un İhtiyaçlar Hiyerarşisi.
dc.description.abstract In this study, it is aimed to examine nineteen children's novels written by Ahmet Yılmaz Boyunağa in the context of values education. In the research, many local and universal features were determined. The values emerging from the works are categorized according to Maslow's Hierarchy of Needs to catch an universal point of view. As a result of the classification, it was concluded that the author's children's novels were generally usable in the context of values education. Our study consists of six parts. In the first chapter, the problem, purpose, importance and limitations discussed in our study are stated. In the shadow of the developments, people who have problems in terms of material and spiritual aspects seek solutions to these problems in various ways. Especially the collapse of the people in the spiritual sense has made the concepts such as values and values education more talkable. In developed countries around the world, values are seen as an indispensable part of the education and training system. For this reason, many ways have been used for the training of both local and universal values. The simplest and most effective of these ways is the education of values made by qualified books, namely by qualified literary products. It has been shown in different studies that children of Ahmet Yılmaz Boyunağa are qualified according to the basic elements of children's literature. In this context, the main purpose of our study is to contribute to the values education policies of our country and to increase the number of qualified children's books that can be used in the field of values education. In addition, we believe that our study can guide parents and teachers to guide values education. The universe of our study is children's novels of Ahmet Yılmaz Boyunağa. In the second chapter, the theoretical topics such as affective area, value education, classification of values, values education methods, values education and school, values education and teacher education, values education and Turkish education, values education and children's literature, Maslow's needs hierarchy are discussed. In this way, all of the topics in the study of values education through literary products have been studied. In the third chapter, the method of our study is mentioned. The data from the following children 's novels of Ahmet Yılmaz Boyunağa were obtained with the descriptive survey model: "Altın Ferman/Berke Noyan", "Denizler Ejderi", "Efsane Komutan/Tarık Bin Ziyad", "Fetih Sancakları/Bedir'in Aslanlarından Çağ Açan Fatih'e", "Hanoğlu/Bir Selçuklu Kahramanı", "Hilal Uğruna/III. Haçlı Seferi ve Selâhaddin Eyyûbi", "Kırık Hançer", "Koçyiğit/Seyit Battal Gazi", "Korkusuz Cengâver", "Korsan Peşinde", "Macera Adası", "Malazgirt'in Üç Atlısı/Aksungur", "Osmanlı Leventleri/Seydi Ali Reis ve Leventlerin Maceraları", "Özgürlük Savaşçısı/Şeyh Şamil", "Saklı Kent", "Satıcı Çocuk", "Yankılı Kayalar", "Yasak Şehir", "Zafer Rüzgârları/Turgut Reis" In the fourth chapter, the life, literary personality and works of Ahmet Yılmaz Boyunağa are emphasized. In the fifth chapter, the findings of our research are included. Findings reveal that the author's children's novels contain many values. These values are shown in tables, page numbers with values, sample sentences indicating the values, paragraph and text. In the sixth chapter, we shared the results of our research. A detailed interpretation and evaluation was made based on the findings. It was stated that children's novels analyzed as a result of this evaluation could be used in the context of values education. In the bibliography section, there are sources that we use during our research. Keywords: Ahmet Yılmaz Boyunağa, values education, Maslow's Hierarchy of Needs
dc.format.extent XVII, 285 yaprak : şekil, tablo ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights Atıf 4.0 Uluslararası
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject Ahmet yılmaz boyunağa
dc.subject değerler eğitimi
dc.subject Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi
dc.title Ahmet Yılmaz Boyunağa’nın çocuk romanlarının değerler eğitimi bağlamında incelenmesi
dc.type MasterThesis
dc.contributor.department Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkçe Eğitimi Bilim Dalı
dc.contributor.author Akay, İlkay
dc.relation.publicationcategory Tez


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record