Bu çalışmada; ortaokul öğrencilerinin görsel materyallerle zenginleştirilmiş ve görsel materyal içermeyen sınav sorularından aldıkları puanlar ile sınav kaygı puanlarının, cinsiyete göre fark oluşturup oluşturmadığı araştırılmıştır. Bunun yanı sıra, öğrencilerin görsel materyallerle zenginleştirilmiş ve görsel materyal içermeyen sorulara göre sınav kaygısı ve zorluğu açısından görüşleri belirlenmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak Sınav Kaygı Ölçeği ve Akademik Başarı Testleri kullanılmıştır. Ayrıca, öğrenciler ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 eğitim-öğretim yılı 1. döneminde merkez Adapazarı ilçesi'nde bulunan MEB'e bağlı Karadere Ortaokulu sekizinci sınıfta öğrenim gören 28 öğrenci (20 erkek, 8 kız) oluşturmaktadır. Çalışma grubu uygun örnekleme yöntemine göre seçilmiştir. Bu çalışmada, karma araştırma yöntem desenlerinden eş zamanlı iç içe gömülmüş desen kullanılmıştır. Nicel araştırma problemlerinin test edilmesinde, verilerin normal dağılım göstermesinden dolayı "Pearson Korelasyon", "Bağımlı Örneklemler İçin t-Testi" kullanılmıştır. Araştırmanın nitel bölümü ise durum çalışması yöntemine göre tasarlanmıştır. Durum çalışması yöntemine göre elde edilen verilerin çözümlenmesinde, "İçerik Analizi" kullanılmıştır. Çalışmanın nicel kısmının analiz sonuçlarında; öğrencilerin görsel materyallerle zenginleştirilmiş ve görsel materyal içermeyen sınav sorularından aldıkları puanlar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farkın olmadığı görülmüştür. Ayrıca, öğrencilerin cinsiyetlerine göre sınav sorularından aldıkları puan ortalamaları arasında anlamlı bir farkın olmadığı belirlenmiştir. Başka bir sonuca göre kız ve erkek öğrencilerin sınav kaygı puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farkın olmadığı gözlemlenmiştir. Ancak, öğrencilerin sınav öncesi kaygı puanları ile birinci sınav başarı puanları arasında pozitif ve orta düzeyde anlamlı bir ilişkinin olduğu, fakat diğer sınav kaygı puanları ile sınav başarı puanları arasında anlamlı bir ilişkinin olmadığı görülmüştür. Çalışmanın nitel kısmının analizi sonuçlarına göre öğrencilerin tamamı sınav sırasında görsel materyal içermeyen sorulara karşı gergin hissettiklerini, görsel materyallerle zenginleştirilmiş soruları cevaplarken kendilerini daha rahat hissettiklerini ifade etmişledir. Öğrencilerin %92'si, sınav sırasında görsel materyal içermeyen soruları gördüklerinde çözemeyeceklerini, %96.88'i ise görsel materyallerle zenginleştirilmiş soruları gördüklerinde iyi bir not alabileceklerini belirtmişlerdir. Öğrencilerin %96.55'i, sınavlardaki görsel materyal içermeyen soruları cevaplandırırken zorlandıklarını, %92.86'sı ise görsel materyallerle zenginleştirilmiş soruları kolayca cevaplandırdıklarını belirtmişlerdir. Ayrıca öğrencilerin %93.1'i, bazı sorularda görsel materyal kullanılmasının soruları kolaylaştırdığını belirtmişlerdir. Anahtar Sözcükler: Akademik başarı, Cinsiyet, Fen bilimleri dersi, Görsel materyaller, Sınav kaygısı, Ortaokul öğrencileri.
In this study, whether exam anxiety scores and exam scores of secondary school students from exams which include visually enriched questions and from exams which do not include visual materials differ according to gender or not were investigated. In addition, student opinions were determined in terms of test anxiety and exam difficulty depending on the questions being enriched with visual materials or not. As data collection tools, Test Anxiety Scale and Academic Achievement Tests were used. In addition, semi-structured interviews were conducted with the students. The study group consisted of 28 students (20 boys, 8 girls) studying in the 8th grade of Karadere Secondary School associated with Ministry of National Education in central Adapazarı district in the first semester of 2014-2015 academic year. The study group was selected according to the appropriate sampling method. In this study, concurrent embedded design, one of the mixed method research designs, was used. "Pearson Correlation" and "t-Test for Dependent Samples"were used to test quantitative research problems due to the normal distribution of data. The qualitative part of the study was designed as a case study. "Content Analysis" was usedto analyse the data obtained from the case study. The results of the analysis of quantitative data of the study showed that there was statistically no significant difference between the student scores from the exams including visually enriched questions and the student scores from the exams including questions without visual material. In addition, it was determined that there was no significant difference between the mean scores of the students from the examswith regard to their gender. According to another result, it was observed that there was statistically no significant difference between the test anxiety scores of male and female students. However, it was observed that there was a positive and moderate significant relationship between the anxiety scores of the students before the exam and the first exam success scores. Yet, there was no significant relationship between the other test anxiety scores and success scores. According to the results of the analysis of the qualitative part of the study, all of the students stated that they felt nervous during the examif questions did not include visual materials. They also stated that they felt more comfortable in answering visually enriched questions. Additionally, 92% of the students stated that they thought they could not solve the questions during the exam when they saw no visual material. Besides, 96.88% of the students stated that they thought they could get a good mark when they saw visually enriched questions. Moreover, 96.55% of the students stated that they had difficulty in answering the questions that did not include visual materials. Furthermore, 92.86% of the students stated that they easily answered visually enriched questions. In addition, 93.1% of the students stated that using some visual materials facilitates the questions. Key Words: Academic achievement, Gender, Science lesson, Secondary school students, Test anxiety, Visual materials.