Bu araştırmanın amacı, ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinde Türkçe dil bilgisi derslerinin karikatür kullanılarak işlenmesinin öğrenci başarısına etkisini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, Sakarya ili Hendek ilçesindeki devlet ilköğretim okulunda öğrenim gören 54 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada Cronbach α değeri 0,72 olan ‘Ses Bilgisine İlişkin Kural ve Kavram Testi’ kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde Mann Whitney U Testi ve Wilcoxon Testi kullanılmıştır. Ayrıca deney grubu öğrencileriyle mülakat yapılmıştır. Nitel verilerin analizinde içerik analizi ve QSR NVivo 7 programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda karikatürlerle yapılan öğretimin geleneksel yönteme göre öğrencilerin Türkçe dil bilgisi başarısını artırdığı, onların derse güdülenmesine ve katılımın artmasına yardımcı olduğu belirlenmiştir. Karikatürlerin Türkçe dil bilgisi öğretiminde kullanımına ilişkin birtakım öneriler getirilmiştir.
The purpose of this study is to determine the eff ect of teaching by utilizing cartoons on student success in the Turkish language courses in primary school secondary level students. Working group of the study consists of 54 students studying in primary state school in Sakarya province Hendek district. In the study, the ‘Rule and Concept Test on Sound Knowledge’ was used with Cronbach α value of .72. Mann Whitney U Test and Wilcoxon Test were used in analysis of the data. Moreover, an interview was conducted with the experimental group students. The QSR NVivo 7 program and content analysis were used in analysis of qualitative data. In the research, it is determined that teaching students with caricatures increases the Turkish language success; helps motivate them in the course; and increases participation, compared to the traditional method. Some suggestions are proposed on the use of cartoons in Turkish language grammar.