The purpose of this research is to investigate the effects of using cloud computing in different types of learning tasks by study type and task difficulty on students' cognitive load and learning. The research was conducted as 2x2x2 mixed factorial design. The two experiment groups are the first factor of design. In the fist experiment group students used non collaborative cognitive tools (NCCT), in the second group students used collaborative cloud computing (CCCT) for learning tasks. Second and third factors of the research as repeated measures are study type (individual – group) and task difficulty (easy – difficult). During the experiment process four different types of tasks were given to students. These tasks were (1) individual and easy task, (2) individual and difficult task, (3) in group and easy task and (4) in group and sdifficult task. The depended variables of the research are cognitive load and achievement, performance and learning efficiency scores as learning. The experiment group consists of 57 female and 57 male totally 114 third class students from Computer and Instructional Technology Program at Sakarya University Faculty of Education in fall semester of 2013-2014 academic years. 55 students used NCCT and 59 students used CCCT for learning tasks. One factor ANCOVA and three factors mixed design ANOVA were used to analyze the gathered data. Analyzes showed that cloud computing improves learning while does not effect cognitive load. In difficult tasks students' cognitive load scores were higher and performance scores were lower than easy tasks. Studying individually or in group does not affect students' cognitive load. In the group studies students' performance scores were significantly higher than individual studies. According to the results especially for the difficult tasks using cloud computing is suggested to improve students' collaboration and performance.
Bu araştırmanın amacı bulut bilişim teknolojilerinin çalışma türü ve görev zorluk düzeyine göre farklı tür öğrenme görevlerinde öğrencilerin bilişsel yük ve öğrenmeleri üzerindeki etkilerini incelemektir. Araştırma 2x2x2'lik karışık faktöryel desende yürütülmüştür. Desenin birinci faktörünü iki deney grubu oluşturmaktadır. Deney gruplarından birinde öğrenciler görevleri tamamlamak için işbirlikli olmayan bilişsel araçlar (İOBA) kullanırken, ikinci deney grubunda çevrimiçi işbirliğini destekleyen işbirlikli bulut bilişim araçlarını (İBBA) kullanmışlardır. Araştırmanın ikinci ve üçüncü faktörü tekrarlı ölçümleri oluşturan çalışma türü (bireysel – grupla) ile görev zorluğudur (kolay – zor). Öğrencilere deneysel işlemler boyunca toplam dört farklı tür görev sunulmuştur. Bunlar; (1) bireysel ve kolay görev, (2) bireysel ve zor görev, (3) grupla ve kolay görev, (4) grupla ve zor görevdir. Araştırmanın bağımlı değişkenlerini ise bilişsel yük, öğrenme düzeyini belirlemek amacıyla ölçülen başarı, performans ve öğretim verimliliği puanları oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2013-2014 eğitim öğretim yılı güz döneminde Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümünde okuyan 57'si kız 57'si erkek 114 üçüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. İOBA kullanan deney grubunda 55 ve İBBA kullanan deney grubunda 59 öğrenci bulunmaktadır. Araştırmada elde edilen veriler tek faktörlü ANCOVA ve karışık ölçümler için üç faktörlü ANOVA kullanılarak incelenmiştir. Yapılan analiz sonuçlarına göre bulut bilişim kullanımı bilişsel yükü etkilemezken öğrenmeyi arttırmaktadır. Görev zorluğu arttıkça öğrencilerin bilişsel yükleri artmakta ve performansları düşmektedir. Bireysel ve grupla çalışmak öğrencilerin bilişsel yüklerini anlamlı olarak etkilemezken grup çalışmalarında bireysel çalışmalara göre öğrenci performansları anlamlı olarak daha yüksek bulunmuştur. Araştırma sonuçlarına göre özellikle zor görevlerde öğrencilerin işbirliğini ve performansını arttırmak için bulut bilişim kullanılması önerilmektedir.