Açık Akademik Arşiv Sistemi

Sürdürülebilir bir bilişim teknolojileri öğretim programı geliştirme modelinin (SÖPGEM) hazırlanması ve etkililiğinin incelenmesi

Show simple item record

dc.contributor.advisor Yrd. Doç. Dr. Özcan Erkan Akgün
dc.date.accessioned 2020-10-08T07:45:08Z
dc.date.available 2020-10-08T07:45:08Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Özer, Ebru Albayrak . (2017). Sürdürülebilir bir bilişim teknolojileri öğretim programı geliştirme modelinin (SÖPGEM) hazırlanması ve etkililiğinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/69571
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Günümüzde hızla gelişmekte olan bilgi ve iletişim teknolojileri birçok alanda kullanılmaya başlanmıştır. Bu durum günün teknolojik bilgisini yakalayabilen ve bu teknolojileri etkili bir şekilde kullanabilen bireylerin yetiştirilmesi ihtiyacını beraberinde getirmiştir. Eğitim-öğretim süreçleri içerisinde yer alan bilgi ve iletişim teknolojileri eğitimi ise bu ihtiyacı karşılamalıdır. Bu nedenle bilgi ve iletişim teknolojileri öğretim programlarının iyi bir şekilde hazırlanması ve sürekli olarak çağa ayak uydurabilir bir nitelikte geliştirilmesi gerekmektedir. Bu araştırmada bilişim teknolojileri dersi öğretim programının geliştirilmesine yönelik bir program geliştirme modeli oluşturulmaya çalışılmıştır. Modelin geliştirilmesi sürecinde alan yazın ile birlikte Türkiye, Kanada, İngiltere, Avustralya, İrlanda, Finlandiya, Çin, Hong Kong, Yeni Zelanda, ABD ve Japonya'da bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik program geliştirme süreçleri ile öğretim programları incelenmiş ve ayrıca Türkiye'de kullanılmış olan Ortaokul Bilişim Teknolojileri Dersi Öğretim Programına yönelik öğretmen, öğrenci ve akademisyen görüşleri ile oluşturulan modele yönelik görüşler alınmıştır. Tüm bu araştırmaların sonucunda Sürdürülebilir (Sürekli güncellenebilir) Bir Bilgi ve İletişim Teknolojisi Öğretim Programı Geliştirme Modeli-SÖPGEM önerisi hazırlanmıştır. Daha sonra bu model doğrultusunda 6. sınıf bilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretim programı 4 hafta süresinde uygulanabilecek şekilde uzman görüşleri doğrultusunda hazırlanmış ve uygulanmıştır. Araştırma sonucunda modelin öğretmen ve akademisyenlerce uygun bulunduğu görülmüştür. Modelin çalıştığı ve bu modele dayalı olarak hazırlanan öğretim programının uygulanması sonucunda ise esneklik, güncellik, anlaşılırlık, öğrenci düzeyine uygunluk gibi ihtiyaçların giderilmesi ile öğretmen ve öğrenci beklentilerinin karşılanarak ders süreçlerinin verimli geçmesi sağlanarak modelin başarılı olduğu sonucuna varılmıştır. Bu modelin diğer sınıf kademelerinde daha uzun bir süreci kapsayacak şekilde kullanılması ve tekrarlamalı sürecin test edilmesi önerilmektedir. Anahtar Kelimeler: Bilişim Teknolojileri Eğitimi, Dinamik ve Sürdürülebilir Model, Eğitimde Program Geliştirme Modeli
dc.description.abstract Fast-growing information and communication technologies are being used in numerous fields today. This new situation requires training individuals who can grasp contemporary technological knowledge and use them efficiently. Information and communication technologies education, one of the teaching-education processes, must be used to serve this purpose. Therefore, information and communication technologies curricula must be designed well and adapted to changing conditions. This study aims to construct a program development model for information technologies curriculum. While developing the model, the author studied the relevant literature as well as information and communication technologies program development processes and teaching programs from Turkey, Canada, England, Australia, Ireland, Finland, China, Hong Kong, New Zealand, the U.S.A. and Japan and resorted to the views of teachers, students and scholars on Secondary School Information Technologies Curriculum used in Turkey and the structured model. At the end of this study, a Development Model for a Sustainable Information Technologies Curriculum (DEMSITEC) was designed. Then, 6th grade information technologies course curriculum was designed and applied for 4 weeks according to this model and views of experts. Study findings show that teachers and scholars find the model useful and suitable. After applying the curriculum based on this model, it was observed that the program increased the efficiency of courses by overcoming current problems, enabling flexibility, updatability, intelligibility and meeting student and teacher needs and expectations. It is suggested that this model be used for other grades for longer periods and repetitive process be tested. Keywords: Information Technologies Education, Dynamic and Sustainable Model, Curriculum Development Model in Education
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights Atıf 4.0 Uluslararası
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.title Sürdürülebilir bir bilişim teknolojileri öğretim programı geliştirme modelinin (SÖPGEM) hazırlanması ve etkililiğinin incelenmesi
dc.type doctoralThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi , Eğitim Bilimleri Enstitüsü , Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı , Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bilim Dalı
dc.contributor.author Özer, Ebru Albayrak
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record