Bu araştırmanın amacı, Çözüm Odaklı Kısa Süreli Grupla Psikolojik Danışmanın ergenlerin özgüven düzeyleri üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırmaya katılacak katılımcıları belirlemek amacıyla, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı bir lisede öğrenim gören 9, 10 ve 11. sınıf öğrencilerine Özgüven Ölçeği (Akın, 2007) uygulanmıştır. Özgüven Ölçeği'nin ön-test ölçümlerinden elde edilen puanlar sonucunda öğrenciler düşük, orta ve yüksek özgüven düzeyine sahip olmalarına göre 3 gruba ayrılmıştır. Düşük düzey özgüven puanı alan öğrenciler ile orta düzey özgüven puanı alan öğrenciler arasından tesadüfi yolla seçilen katılımcılar, deney ve kontrol gruplarından birine yine tesadüfi olarak atanmıştır. Böylelikle araştırma düşük özgüven düzeyine sahip 12'si deney 12'si kontrol ile orta özgüven düzeyine sahip 12'si deney 12'si kontrol gruplarında yer alan toplam 48 lise öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Düşük ve orta özgüven düzeyine sahip deney gruplarındaki ergenlere, araştırmacı tarafından geliştirilen 6 oturumluk Çözüm Odaklı Kısa Süreli Grupla Psikolojik Danışma uygulanmıştır. Kontrol gruplarında bulunan öğrencilere ise herhangi bir uygulama yapılmamıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; Özgüven Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmada 2X3'lük (deney/kontrol grupları X öntest/sontest/izleme testi) desen kullanılmıştır. Araştırmanın bağımlı değişkenini, katılımcıların Özgüven Ölçeği'nden elde ettikleri puanlar, bağımsız değişkenini ise Çözüm Odaklı Kısa Süreli Grupla Psikolojik Danışma uygulaması oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan ölçme aracı oturumların başlamasından iki hafta önce ön-test ölçümü olarak; oturumlardan iki hafta sonra son-test ölçümü olarak; son-test ölçümlerinden iki ay sonra ise deneysel işlemin kalıcılığını belirlemek amacıyla izleme ölçümü olarak, deney ve kontrol gruplarındaki deneklere tekrar uygulanmıştır. Bu ölçümlerden elde edilen verilerin analizinde, ölçüm ve gruplar arasında anlamlı bir farkın olup olmadığını belirlemek için; Tek Faktör Üzerinde Tekrarlı Ölçümler İçin İki Faktörlü Varyans Analizi Tekniği kullanılmıştır. Veriler SPSS 17.0 paket programıyla analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular, Çözüm Odaklı Kısa Süreli Grupla Psikolojik Danışma uygulamasının hem düşük hem de orta düzey özgüvene sahip deney grubundaki katılımcıların özgüven düzeylerini arttırdığını ve bu durumun izleme ölçümlerinde de devam ettiğini ortaya koymuştur. Kontrol gruplarında bulunan katılımcıların özgüven ön-test, son-test ve izleme testi ölçümlerinden elde ettikleri puanlar arasında ise anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Çözüm Odaklı Kısa Süreli Terapi, Özgüven, Ergenlik.
The aim of the current study was to investigate the effect of Solution-Focused Brief Counseling on the self-confidence level of adolescents. Participants of the study were selected among 9th, 10th, and 11th students attend to high school affiliated to National Education Ministery. Self-Confidence Scale was administered to participants during 2014-2015 academic year. After filling out the scale, the scores that were taken via pretest measurement of Self-Confidence Scale were seperated 3 groups according to students who have low, medium and high self-confidence levels. Then, convenience sampling was used in the selection of students who get low level self-confidence point and students who get medium level self-confidence point were randomly appointed to one of the experimental and control groups. Thus, study was carried out with a sample of 48 high school students (12 for experimental group and 12 for control group who have low self-confidence level and 12 for experimental group and 12 for control group who have medium self-confidence level). Adolescents in the experimental groups with low and medium self-confidence level took a 6-sessions Solution Focused Short-Term Group Counseling developed by the researcher. The participants in the control groups didn't receive any practise. The Self-Confidence Scale and a personal information form were used for collecting data from both experimental and control groups. The 2 (experimental and control groups) X 3 (pretest, posttest, follow up) research design was applied. The dependent variable of the current study was self-confidence scale points, and the independent variable was solution-focused brief therapy oriented group counseling. The scale was administered to both experimental and control groups, as the pretest 2 weeks before the sessions started, and as the posttest 2 weeks after the last session, and also it is used for the follow-up test for determining the permanence of the experimental manipulation, 2 months after the posttest. In order to determine the significant differences between the scores of the pretests, the posttests, and the follow-up tests of both groups, two way analysis of variance (ANOVA) with repeated measures was conducted. Data was analyzed with SPSS 17.0 Findings revealed that the solution-focused brief counseling increased the self-confidence levels of the both participants who have low and medium self-confidence levels in experimental groups and this was maintained on the follow up measurements. On the other hand, for the control groups, there were no significant difference between participants' Self-Confidence Scale scores of the pretest, posttest, and follow up measurements as expected. Keywords: Solution Focused Brief Therapy, Self Confidence, Adolescence