Açık Akademik Arşiv Sistemi

Türkiye’de yükseköğretime devam eden balkan ülkeleri öğrencilerinin kişisel uyum düzeylerinin incelenmesi

Show simple item record

dc.contributor.advisor Yardımcı Doçent Doktor Mehmet Kaya
dc.date.accessioned 2020-10-08T07:31:56Z
dc.date.available 2020-10-08T07:31:56Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Kazaz, Nalan (2015). Türkiye’de yükseköğretime devam eden balkan ülkeleri öğrencilerinin kişisel uyum düzeylerinin incelenmesi.(Yayınlanmamış Doktora Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/69551
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü TEZlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Bu çalışmada Balkanlardan Türkiye'ye öğrenim görmeye gelen öğrencilerin yaşadıkları dil sorunlarının ve mali sorunların kişisel uyumu etkileyen yönleri incelenmiştir.Balkanlar'dan gelen üniversite öğrencilerinin psiko-sosyal özellikleri, kişisel uyumları ve bu uyumlarına etki eden çeşitli değişkenler incelenerek, Balkanlar'dan gelen üniversite öğrencilerinin yaşadıkları sorunlar hakkında genel bir bakış açısı oluşturulmaya çalışılmıştır. Araştırmada Balkan ülkeleri öğrencilerinin Türkiye'de eğitim süreleri boyunca dil konusunda ve mali ve kişisel uyumda karşılaştıkları zorlukların gösterilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modelleri içinde yer alan ilişkinin varlığı ve derecesini belirlemek amacıyla korelasyon, t-testi, tek-yönlü ya da iki-yönlü varyans analizi ve path analizi kullanılmıştır.Bu araştırmada oluşturulan path modeli ile kişisel uyumun dil sorunları ve mali sorunlar ile ilişkili olduğuna yönelik hipotez modeli geliştirilmiştir. Kişisel uyumsuzluğun ortaya çıkmasında dil sorunu ve mali sorun gibi değişkenler etkili olabilir düşüncesi ile yola çıkılmış, bağımlı değişken olarak kişisel uyum; bağımsız değişkenler olarak dil sorunları ve mali sorunlar alınarak, path analizi yapılmış ve bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkenler üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmanın değişkenlerine ilişkin bilgi toplamak amacıyla, araştırmacı tarafından, ""Dil ve Mali Sorunlar Ölçeği"" geliştirilmiştir. Bu bağlamdaBalkan ülkelerinden gelen 440 yükseköğrenim öğrencisine ""Dil ve Mali Sorunlar Ölçeği"" ve ""Hacettepe Kişilik Envanteri (HKE)""nin ""kişisel uyum"" alt ölçeği uygulanmıştır. Ölçme araçlarından elde edilen veriler öğrencilerin yaşı, cinsiyeti, medeni durumu ve maddi durumu gibi özelliklerine göre ayrı ayrı değerlendirilerek, yorumlanmıştır. Veriler ""SPSS (Standart Program for Social Sciences) for Windows 16.0"" paket programı aracılığıyla işlenmiş ve analizi yapılmıştır. Path modeli ile ilgili olarak dil sorunlarının ve mali sorunların Balkanlardan gelen üniversite öğrencilerinin kişisel uyum düzeylerini pozitif açıdan yordadığı sonucu elde edilmiştir. Araştırma sonucunda; Türkçe konuşma noktasında bazı sorunlar yaşayan ve mali sıkıntılar çeken öğrencilerin kişisel uyumlarının yükseldiği saptanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar literatürışığında tartışılmış ve öneriler sunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Eğitim Sorunları, Dil Sorunları, Mali Sorunlar, Kişisel Uyum, Balkanlar, Yükseköğretim.
dc.description.abstract In this study, are reviewed aspects which affect on the personal character of the students coming from the Balkan to study in Turkey due to linguistic and their financial problems. Considering the psycho-social characteristics of students, their personal characteristics and a variety of variables that affecting in these features, is worked on creation an overview of the issues facing university students come from Balkan. The purpose of this research is the presentation of linguistic, financial and personal challenges of students from Balkan countries with which they are facing in the period of studies in Turkey. To set the correlation of the existence and degree of relationship which is part of within the relational model of relations, in the study were used: t – test, analysis of unilateral variance or bilateral and ""path analysis"". In this study, based on that the creation of a"" path-road"" model and linguistic and financial problems of a personal character which are related to each other is created a hypothesis model. In this way it is initiated, the idea that in personal mismatch as effective variable could be the linguistic and financial problems, as dependent variable is taken personal character; as an independent variable linguistic and financial problems; in this case it is carried out a ""path analysis"" and reviewed the effects of the influence of independent variables on the dependent variables. In order to collect the information on the study of variables, by researchers has developed ""Measurement of Linguistic and Financial Problems. In this regard for 440 students of higher education come from the Balkan countries it was applied the measure of the ""personal character"" as"" Measuring Linguistic and Personal Problems"" and ""Hacettepe Personality Inventory"". The data obtained from measurements as: students age, gender, marital status, financial situation, based on the characteristics are assessed individually and reviewed. The data""SPSS (Standard Program for Social Sciences) for Windows 16.0"" are processed through software packages and the analysis is performed. From the ""path road"" model that deals with linguistic and financial problems of the students coming from Balkan universities, positive predictions are obtained on a personal character level. From the research results, at those students who have difficulty speaking Turkish and financial problems is observed increased of personal character. Therefore in this content is discussed about the achievements of this study and recommendations are presented in the literature. Keywords: EducationalIssues, Language Problems, Financial Problems, Personal Adjustment, Balkans, Higher Education.
dc.format.extent XVI, 106 yaprak : şekil, tablo ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights Atıf 4.0 Uluslararası
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject Uyum - Kişisel uyum - Kişisel uyum düzeyi.
dc.subject Yabancı kültür ve uyum - Kültürel uyum süreci.
dc.subject Balkanlardan gelen öğrencilerin kişisel uyum sorunları.
dc.subject Ödüllü Roman
dc.subject Yabancı uyruklu öğrencilerin mali (ekonomik) sorunları.
dc.title Türkiye’de yükseköğretime devam eden balkan ülkeleri öğrencilerinin kişisel uyum düzeylerinin incelenmesi
dc.type doctoralThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı
dc.contributor.author Kazaz, Nalan
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record