Bu çalışmanın amacı, profesyonel futbolcularda zihinde canlandırma ile öz güven düzeyleri arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Araştırma grubunu, Türkiye'de 2016-2017 sezonunda Spor Toto Süper Lig, TFF 1. Lig, Spor Toto 2. Lig ve Spor Toto 3. Lig'de her lig kategorisinden 6 takım olmak üzere 24 kulüpte profesyonel olarak futbol oynayan 423 sporcu oluşturmuştur. Çalışma verilerinin elde edilmesinde kişisel bilgi formunun yanı sıra, Hall ve diğerleri (1998) tarafından geliştirilen, Vurgun (2010) tarafından Türkçeye uyarlaması yapılan "Sporda İmgeleme Ölçeği" ve Akın (2007) tarafından geliştirilen "Öz Güven Ölçeği" kullanılmıştır. Ölçekler, araştırmacı tarafından antrenörler yardımıyla yüzyüze anket tekniği kullanılarak uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS paket programı kullanılmıştır. Verilerin normal dağılım gösterip göstermediğini belirlemek için histogram, çarpıklık (skewness) ve basıklık (kurtosis) değerleri kontrol edilmiştir. Bu bağlamda verilerde uç/aykırı değer olmadığı, tüm ifadelere ilişkin çarpıklık ve basıklık değerlerinin -2>…<+2 aralığında olduğu tespit edilerek verilerin normal dağılıma sahip olduğu görülmüştür. Verilerin analizinde, betimsel istatistikler, Pearson korelasyon, regresyon ve Tek Yönlü MANOVA analizleri kullanılmıştır. Bu araştırmada, Cronbach's alpha değeri öz güven ölçeği için 0.90 ve imgeleme ölçeği için 0.92 olarak bulunmuştur. Araştırma bulgularına göre, profesyonel futbolcularda iç öz güven ve dış öz güven ile imgelemenin tüm alt boyutları (motivasyonel özel imgeleme, bilişsel özel imgeleme, bilişsel genel imgeleme, motivasyonel genel uyarılmışlık ve motivasyonel genel ustalık) arasında pozitif yönde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir (p< .01). Dahası, bilişsel genel imgeleme, bilişsel özel imgeleme ve motivasyonel özel imgelemenin iç öz güveni %21.4 oranında açıkladığı sonucuna ulaşılmıştır. Benzer şekilde, bilişsel genel imgeleme ve motivasyonel özel imgelemenin profesyonel futbolcular için dış öz güveni %17.7 oranında yordadığı gözlenmiştir. Sonuç olarak; profesyonel futbolcuların imgeleme düzeyleri arttıkça öz güven düzeylerinin de arttığı görülmüştür.
The aim of the present study was to investigate the relationship between the level of imagery and self-confidence in professional football players. The research group consisted 423 professional football players from 24 football clubs in Spor Toto Super League, TFF 1st League, Spor Toto 2nd League and Spor Toto 3rd League in the 2016-2017 season, Turkey. Six teams have been chosen from each different league category. As data collection tools, in addition to the personal information form, "Sport Imagery Questionnaire" developed by Hall et al. (1998), adapted to Turkish by Vurgun (2010) and "the Self-Confidence Scale" developed by Akın (2007) were used in the current study. The scales were applied by the researcher with the help of their trainer using face-to-face survey technique. The SPSS package program was used for the analysing of data. For the normality of data, histogram, skewness, and kurtosis (-2>…<+2) points were checked, and it was determined that the data had a normal distribution. Additionally, the descriptive statistics, Pearson correlation, regression and one-way MANOVA analyzes were used. In this study, Cronbach's alpha values were set as 0.90 for self-confidence score, and 0.92 for imagery. According to the results of present study, it was determined that there was a positive correlation between internal and external self-confidence and all sub-scales (motivational specific, cognitive specific, cognitive general motivational, general arousal, and motivational general mastery) of imagery in professional football players (p< .01). Moreover, the cognitive general imagery, cognitive specific imagery, and motivational special imagery explained 21.4% of the internal self-confidence. Similarly, it was observed that the cognitive general imagery and motivational special imagery explained 17.7% of external self-confidence for professional football players. As a result; it was determined that the higher level of self-confidence, the higher level of imagery of professional football players.