GİRİŞ VE AMAÇ: Anne olma, kadının yaşamındaki en önemli gelişimsel olaylardan biridir. Bu araştırma, Matthey tarafından geliştirilen Anne Olma Ölçeği'nin Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışmasını yaparak, annelerin algıladıkları sosyal destek ve annelik deneyimleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla metodolojik ve analitik olarak yapılmıştır. GEREÇ VE YÖNTEM: Araştırmanın evrenini Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi Merkez kampüsü ile Kadın Doğum ve Çocuk Hastanesi Kampüsü kliniklerinde yatan ve polikliniklere başvuran 0-3 yaş aralığında çocuğu olan anneler oluşturdu. Çalışmanın yürütüldüğü tarihlerde polikliniklere başvuran ve çalışmaya dahil olma kriterlerine sahip gönüllü 588 anne örneklemi oluşturdu. Veriler araştırmacılar tarafından hazırlanan soru formu, Stephan Matthey tarafından geliştirilen Anne Olma Ölçeği (BaM 13) ve Zimet ve arkadaşları tarafından 1988 de geliştirilmiş, Eker ve Arkan tarafından 1995'de Türk toplumuna uyarlaması yapılmış olan Çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeği (ÇBASDÖ) kullanılarak toplandı. Araştırmadan elde edilen veriler bilgisayar ortamına aktarılarak IBM SPSS Statistics 23 ve IBM SPSS AMOS 23 istatistik programları aracılığıyla değerlendirildi. BULGULAR: Annelerin %45,7'sinin 28-34 yaş grubunda ve %47,1'inin ilköğretim mezunu olduğu saptandı. Anne Olma Ölçeği'nin iyi psikometrik özelliklere sahip olduğu görüldü. Anne Olma Ölçeği ve Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek ölçeğinin toplamda 25 ifadeden oluşan 6 faktörlü yapısının birlikte kullanılabilir olduğu konusundaki modelin genel olarak iyi uyum sağladığı tespit edildi. SONUÇ: Anne Olma ölçeğinin yapılan geçerlilik güvenirlik çalışması sonucunda Türk toplumu için uygulanabilir bir ölçek olduğu görüldü. Sosyal destek azaldıkça annelik memnuniyetinin de azaldığı saptandı. Anahtar Kelimeler: Anne olma, Sosyal destek, Annelik deneyimi, Ölçek geçerlik güvenirliği, Algı.
INTRODUCTION AND PURPOSE: Becoming a mother, is one of the most important developmental events in a woman's life. This study, by making Turkish validity and reliability study of Being a Mother scale which was developed by Matthey, was conducted methodologically and analytically in order determine social support which mothers perceived and motherhood experiences. MATERIAL AND METHOD: Study universe consists of 588 volunteer mothers, who have child between 0-3 year range, that holds the criteria for the study and applied Sakarya University Training and Research Hospital Center Campus and Maternity and Children Hospital Clinics. Data gathered with question form, which was prepared by researchers, Being a Mother Scale (BaM 13) and Multi-dimensional Perceived Social Support Scale (MDPSSS), which was developed by Zimet and friends in 1988 and adapted to Turkish society by Eker and Arkan, in 1995. Data, which was computerized, was evaluated with the help of IBM SPSS Statistics 23 and IBM SPSS AMOS 23 statistics programs. FINDINGS: It was determined that 45,7% of mothers remain in 28-34 year range and 47,1% were primary school graduates. It was seen that Being a Mother Scale has good psychometric characteristics. It was determined that the model, which consists 25 statements with 6 factors integrated structure of Being a Mother Scale and Multidimensional Perceived Social Support, generally fits for the research purposes. Result: As a result of validity and reliability study of Being a Mother scale, it was seen that it is applicable for Turkish society. Decrease of satisfaction from motherhood was determined accordingly decreasing social support.