GİRİŞ VE AMAÇ: Çocukluk çağındaki travmalar sonrasında oluşabilecek duygusal, sosyal ve psikolojik problemler, suçluluk-utanç duygularıyla ilişkili olarak benlik saygısı etkilenebilmektedir. Çalışmada, üniversite öğrencilerinin çocukluk çağında yaşadıkları travmaların suçluluk-utanç duyguları ve benlik saygısı ile ilişkili olup olmadığının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. GEREÇ VE YÖNTEM: Çalışma 2017-2018 öğretim yılında Karabük Üniversitesi Demir Çelik Kampüsü'nde okuyan lisans birinci öğretim öğrencileri arasında yapıldı. Örneklemi, 400 ( %52 erkek, %48 kadın) genç yetişkin öğrenci oluşturmuştur. Veriler araştırmacı tarafından hazırlanan Demografik Bilgi Formu ile daha önce geçerlilik ve güvenirlikleri yapılmış olan Çocukluk Çağı Travması Ölçeği, Suçluluk-Utanç Ölçeği ve Coopersmith Benlik Saygısı Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Veriler Mann Whitney-U testi ve Kruskal Wallis varyans analizi ile değerlendirilmiştir. BULGULAR: Öğrencilerin Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği'nin puan ortalaması 66.83, Suçluluk alt boyutunun ortalaması 28.42 iken Utanç'ın puan ortalaması 28.30'dur. Coopersmith Benlik Saygısı Ölçeği puan ortalaması ise 75.98'dir. Çocukluk Çağı Travma Ölçeği ve Suçluluk-Utanç Ölçeği arasında istatistiksel olarak anlamlı pozitif yönde güçlü bir ilişki, Coopersmith Benlik Saygısı Ölçeği ile Çocukluk Çağı Travma Ölçeği ve Suçluluk-Utanç Ölçeği arasında anlamlı negatif yönde güçlü bir ilişki vardır (p<.001). SONUÇ: Öğrencilerin Çocukluk Çağı Travma Ölçeği alt boyut puanları ile ve Suçluluk-Utanç Ölçeği puanları arasında anlamlı pozitif yönde ilişki vardır. Çocukluk çağında travmaya uğramış bir kişinin genç yetişkinliğinde suçluluk-utanç duygularında artış olduğu bulunmuştur. Aynı zamanda Çocukluk Çağı Travma Ölçeği puanları ve Suçluluk-Utanç Ölçeği ile Coopersmith Benlik Saygısı Ölçeği puanları arasında (r.808) negatif yönlü güçlü ilişki bulunmuştur. Travmaya uğramamış veya sonraki yaşamı ciddi bir şekilde etkilenmemiş bireylerde benlik saygısının yüksek olduğu görülmektedir. Anahtar Kelimeler: Travma, Çocukluk Çağı Travması, Suçluluk, Utanç, Benlik Saygısı
Introduction and Objectives: Children who are associated with the default guilt-shame feelings can also be affected by self-esteem among emotional, social and psychological problems that may occur after childhood traumas. In this study, it was aimed to determine the relationship between childhood traumas of university students with guilt-shame feelings and self-esteem. Material and Method: The study was conducted in 2017-2018 academic year between the first undergraduate students of Karabük University Demir Çelik campus. The sample consisted of 400 young adult students. The data were collected using the demographic data form prepared by the researcher and the childhood trauma scale, guilt and shame scale, and the Coopermith self-esteem scale. Data were analyzed by Mann Whitney-U test and Kruskal Wallis variance analysis. Results: Cronbach alpha values were used to investigate the reliability of the scales. Students childhood trauma scale average score of 66.83, while guilt and shame sub scale of the size of the average the average score of 28.30 , 28.42 of the time. The average score of the Coopersmith self-esteem scale is 75.98.The childhood trauma scale, and a strong statistically significant positive relationship between guilt and shame Scale, Coopersmith self-esteem scale and childhood trauma scale, and the scale there was a strong correlation between guilt and shame in the negative direction with significant (p<.001). Conclusion: There was a significant positive correlation between the child's childhood trauma scale subscales and the guilt and shame scale scores. It was found that a person who had been traumatized in childhood increased feelings of guilt and shame in young adulthood. At the same time, a negative directional strong relationship was found between childhood trauma scale scores and the guilt and shame scale and the Coopersmith self esteem scale scores (R-808). In individuals who have not been traumatized or whose subsequent life has not been severely affected, it is observed that self-esteem is high. Key Words: Trauma, Child hood Trauma, Guilt, Shame, Self-Esteem