GİRİŞ VE AMAÇ: Literatürde internet kullanıcılarından %3 ile 55'inin problemli internet kullanıcısı olduğu ve bu oranların katılımcıların yaşadıkları ülkeye ve toplumsal statülerine göre değişmekte olduğu saptanmıştır. Problemli internet kullanımının sosyal kaygı–kaçınma vb. psikolojik belirtilere yol açtığı gösterilmiştir. Çalışmamızda üniversite öğrencilerinde, genel psikiyatrik belirtiler ve sosyal kaygı bozukluğu ile problemli internet kullanımı arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. GEREÇ VE YÖNTEM: Kesitsel olarak planlanan çalışma, 2015-2016 öğretim yılında Yalova Üniversitesi'nde okuyan öğrenciler arasında yapıldı. Örneklemi, tabakalı rastgele örnekleme yöntemi kullanılarak araştırmayı kabul eden 510 öğrenci oluşturmuştur. Psikiyatrik hastalığı olan 4, verileri uygun doldurmayan 46 öğrenci çalışma dışı bırakılarak 460 öğrenciye ait veriler değerlendirmeye alındı. Veriler, araştırmacı tarafından hazırlanan, Sosyo-demografik Veri Formu ile daha önce geçerlilik ve güvenirlikleri yapılmış olan Problemli İnternet Kullanım Ölçeği, Belirti Tarama Testi (SCL-90) ve Liebowitz Sosyal Kaygı Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Veriler Mann Whitney-U testi, Kruskal Wallis varyans analizi ve Spearman korelasyon testleri ile değerlendirilmiştir. Sürekli değişkenlerin normal dağılıma uygunluğu Shapiro–Wilks testi kullanılarak denetlendi. Ölçeklerin güvenirlikleri araştırılırken cronbach alpha değerlerinden yararlanıldı. BULGULAR : Çalışmaya katılan öğrencilerin %50,7'sinin kız, %49,3'ünün erkek olduğu, %34,8'inin interneti günde 2-4 saat arası, %28,3'ünün 4-6 saat arası, %18,7'sinin 6 saat ve üstü kullandığı saptandı. Çalışmada kullanılan ölçeklerin cronbach's alpha katsayıları 0,90 ≤ α ≤ 1,00 aralığında bulundu. Öğrencilerin problemli internet kullanımı puan ortalaması 68,25±23,718'dir (Min. 33, max 161). PİK ölçeğinin toplam puanı ile internet kullanım sıklığı ve öğrencilerin sınıfı, maddi durumu ve kiminle yaşadığı arasında anlamlı ilişki saptanmıştır (p<0.05). SCL-90 toplam puanı, PİK toplam puanı ile LBW Sosyal Kaygı Ölçeği ve bunların alt ölçekleri arasında pozitif yönde orta düzeyde ilişki olduğu görülmüştür (p<0.05). Araştırma sonucunda, korelasyon katsayıları sırasıyla; SCL-90 toplam puanı 0,440, LBW toplam puanı 0,441, SCL-depresyon 0,403, SCL-anksiyete 0,408, LBW kaygı 0.414, SCL-fobi 0,425, LBW kaçınma 0,437, SCL-psikotizm 0,452 olarak bulunmuştur. SONUÇ: Araştırma sonucunda, interneti kötüye kullanmaları ve uzun süre geçirmeleri nedeniyle üniversite öğrencilerinin problemli internet kullanımı açısından riskli gruplar arasında olduğunu söyleyebiliriz. Problemli internet kullanımı arttıkça davranış bozukluklarının, genel psikolojik belirtilerin ve sosyal fobinin de arttığı sonucuna ulaşılmıştır.
INTRODUCTION AND PURPOSE: It has been investigated that in the literature, internet users are internet addicts of 3 to 55% and these rates vary according to they live in country and the social statues. The use of problematic internet users cause of Social anxiety-avoidance etc. psychological symptom. In our study, it was aimed to examine the relationship between general psychiatric symptoms and social anxiety disorder and problematic internet use in university students. MATERIALS AND METHODS: The work as the planned cross-sectional study was carried out among students studying at Yalova University during the 2015-2016 education years. The sample consisted of 510 students who accepted the research using stratified random sampling method. 46 students who do not fill the data appropriately and 4 patients with psychiatric disease were excluded from the study and 460 students were evaluated. Data were collected by the researcher prepared using the Socio-demographic Data Form with which is previously validated and reliable the Problematic Internet Usage Scale Symptom Screening Test (SCL-90) and the Liebowitz Social Anxiety Scale. The data in computer environment were analyzed by Mann Whitney-U test, Kruskal Wallis variance analysis and Spearman correlation tests. The normal distribution fitness of continuous variables was checked using the Shapiro-Wilks test. Crombah's Alpha values were used when the reliability of the scales was investigated. RESULTS: The number of participants in the study, 50,7 % of the students were female and 49,3 % were male and 34.8% of the students use the internet between 2-4 hours a day, 28.3% of them use between 4-6 hours, and 18.7% of them use the internet 6 hours and above. The Cronbach's Alpha coefficients of the scales used in the study were found to be 0,90 ≤ α ≤ 1,00. Students' problematic internet usage (PIU) score is 68.25 ± 23.718 in average. (Min. 33, Max 161). There was a significant correlation between the score obtained from PIU and the internet usage frequency and the class, financial status and with whom the students lived (p<0.05).There was a positive correlation with moderate level among SCL-90 total score, PIU total score and the LBW social phobia symptoms scale and their subscales (P<0.05). As a result of the research, the correlation coefficients was found; SCL-90 total score was 0,440, LBW total score was 0,441, SCL depression was 0,403, SCL-anxiety was 0.408, LBW anxiety was 0,414, SCL-phobia was 0,425, LBW avoidance was 0,437 and SCL-psychoticity was 0,452, respectively. CONCLUSION: As a result of the research, we can say that university students are among the risky groups in terms of problematic internet usage because of abuse of the internet and long term patrols. As the use of problematic internet increases, behavioral disorders, general psychological symptoms and social phobia also increase.