ÖZET GİRİŞ VE AMAÇ: Bilgisayar temelli simülasyon sistemlerinin bilgi ve beceriyi entegre ederek, öğrenciye yaparak öğrenme ortamı oluşturması hemşirelik eğitim sürecine olumlu katkı sağlamaktadır. Bu araştırmada hemşirelik eğitiminde subkutan ilaç uygulama becerisi kazandırmaya yönelik tasarlanan bilgisayar temelli simülasyon sisteminin öğrencilerin subkutan enjeksiyon uygulama beceri performansları ile gerçek hastada subkutan enjeksiyon uygulama süresince oluşan kaygı düzeylerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. GEREÇ VE YÖNTEM: Kontrol (n:70) ve müdahale (n:70) gruplu yarı deneysel desende yürütülen araştırma Şubat-Mayıs 2017 tarihlerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada ilk olarak simülasyon sistemi tasarlanmış olup, kontrol grubundaki öğrenciler beceri eğitimlerini geleneksel yöntem ile müdahale grubundaki öğrenciler ise yeni tasarlanan simülasyon sistemi ile gerçekleştirmişlerdir. Araştırmanın verileri "Birey Tanıtım Formu", "Sürekli-Durumluk Kaygı Ölçeği", "Subkutan İlaç Uygulamasına Yönelik Beceri Performans Listesi", "Görsel Kıyaslama Ölçeği" kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde yüzdelik, frekans, Mann Whitney U Testi kullanılmıştır. BULGULAR: Müdahale grubundaki öğrencilerin subkutan enjeksiyon beceri performans sınavı puan ortalamasının (47,62±4,37), geleneksel yöntemin kullanıldığı kontrol grubundaki öğrencilerin puan ortalamasından (35,50±6,11) anlamlı olarak daha yüksek olduğu belirlenmiştir (p<0.05). Bunun yanında müdahale grubundaki öğrencilerin durumluk kaygı ölçeği puan ortalaması 30,25±6,66, kontrol grubunda yer alan öğrencilerin durumluk kaygı ölçeği puan ortalamasının ise 34,85±8,73 olarak anlamlı biçimde düşük olduğu belirlenmiştir (p<0,05). Ayrıca müdahale grubu öğrencilerinin beceri eğitiminde kullanılan simülasyon yönteminden memnuniyet puan ortalaması 10 üzerinden 9,60±0,92 olarak saptanmıştır. SONUÇ: Araştırma sonucunda yeni tasarlanan simülasyon sisteminin öğrencilerin beceri performansı ve kaygı durumuna olumlu etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Sanal Gerçeklik ve Haptik Sistemler, Artırılmış Gerçeklik, Hemşirelik Eğitimi, Psikomotor Beceri, Subkutan Enjeksiyon.
SUMMARY INTRODUCTION AND OBJECTIVE: It is stated that computer-based simulation systems have positive contributions to the education process with features such as creating a learning environment for students by integrating knowledge and skills. In this study, it has been aimed to investigate the effect of computer based simulation system, designed to give subcutaneous drug application skills in nursing education, on the performances of subcutaneous injection application skills of students and the anxiety levels of actual patients during subcutaneous injection. MATERIAL AND METHOD: The research, which was conducted in semi-experimental design with control (n: 70) and response (n: 70) groups, was conducted between February and May 2017. In the study, firstly the simulation system was designed, the students in the control group carried out the skill performance trainings in the traditional way and the students in the response group carried it out with the newly designed simulation system. The data of the research were collected by using "Individual Description Form," "State-Trait Anxiety Scale", "Skill Performance List for Subcutaneous Drug Application", ""Visual Comparison Scale". Percentile, frequency, Mann Whitney U Test were used in the analysis of the data. FINDINGS: It has been determined that the subcutaneous injection skill performance examination score average (47.62 ± 4,37) of students in the response group were significantly higher than the average score (35,50±6,11) of the students in the control group where the traditional method was used (p <0.05). In addition, it has been determined that the average score of the state anxiety scale of the students in the response group 30,25 ± 6,66 and the score of the state anxiety scale of the students in the control group 34.85 ± 8.73 are significantly low. In addition, the average score of the satisfaction regarding the simulation method used in the skill training of the response group students was found to be 9,60 ± 0,92 out of 10. CONCLUSION: As a result of the research, it was concluded that the newly designed simulation system has a positive effect on the skill performance and anxiety of the students. Keywords: Virtual Reality and Haptic Systems, Augmented Reality, Nursing Education, Psychomotor Skills, Subcutan Injection.