Sağlık turizmi içinde önemli bir konuma sahip olan medikal turizmin günümüzde cazip bir sektör haline gelmesi ile beraber artan rekabet ortamında ülkeler ve sağlık işletmeleri medikal turizm pazarından daha fazla pay alabilmek için yoğun araştırma ve yatırım maliyetlerine girmektedir. Bununla birlikte, hastaların aldıkları sağlık hizmetine ilişkin algılarını ölçebilmek, istek ve beklentilerini öngörmek ve bunları karşılayabilmek sağlık işletmeleri için çok daha önemli bir konu haline gelmektedir. Ayrıca, hastaya sunulan tedavi hizmetlerine yönelik oluşacak yeterlilik algısı ile hasta memnuniyetinin birbiriyle ilişkili olabileceği düşünülmektedir. Buradan hareketle çalışmanın amacını, sağlık turizmi kapsamında Türkiye'ye gelen medikal hastaların aldıkları tedavi hizmetlerine yönelik genel yeterlilik algıları ile genel memnuniyetleri arasındaki ilişkinin incelenmesi ve demografik bilgilere göre farklılaşmasının anlamlı olup olmadığının belirlenmesi oluşturmaktadır. Bu amaçla araştırmaya medikal turizm kapsamında İstanbul ili merkez ve ilçelerindeki özel sağlık işletmelerine başvuran 447 medikal hasta katılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında anket yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizinde bağımsız örnekler t-testi, tek yönlü varyans (ANOVA) analizi ve pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen verilere göre; medikal hastaların aldıkları tedavi hizmetlerine yönelik genel yeterlilik algıları ile aldıkları hizmetlerden genel memnuniyet düzeylerinin, cinsiyete, yaşa, eğitim durumuna, aylık toplam gelire, sigorta durumuna, uyruğa, bölgeyi tercih etme nedenine ve tedavi merkezine geliş kanalına göre anlamlı farklılıkları bulunmaktadır. Ayrıca, medikal turizm hizmetlerinden genel memnuniyet düzeyi ile bölgesel yeterlilik arasında anlamlı bir ilişki olmadığı fakat tedavi hizmetlerine yönelik genel yeterlilik algısı, konaklama tesisleri yeterliliği algısı, sağlık hizmetleri yeterliliği algısı, emniyet yeterliliği algısı ve ek hizmet yeterliliği algısı arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Bu sonuçlara göre, hastaların medikal turizm hizmetlerini yeterli buldukları oranda memnuniyetleri de artmaktadır. Bununla birlikte hastaların, memnuniyet düzeyini artıracak faktörleri göz önünde bulundurmak, bir sonra ki tedavi için tekrardan ülkemizi ve sağlık işletmesini seçmesi ve yakınlarına tavsiye etmesi açısından oldukça önemli görülmektedir. Ayrıca ülkemizin uluslararası pazarda rekabet edebilecek bir konumda olmasına katkı sağlaması, medikal turizmin gelişimi ve vizyonu için de büyük önem taşımaktadır.
Countries and healthcare businesses conduct intense investigations and investments to increase their share in the medical tourism sector, which has an important position in health tourism, in the competitive environment that is boosted when medical tourism became an attractive sector. In addition to this, it is becoming more and more important for healthcare businesses to measure the perceptions of patients regarding the healthcare services they receive, to predict and meet the patients' wishes and expectations. Moreover, it is considered that the perception of qualification for treatment services offered to the patient and patient satisfaction may be related to each other. From this point of view, the aim of this study is to investigate the relationship of the perception of medical patients who travel to Turkey within scope of medical tourism on general qualification regarding the treatment services they receive and their general satisfaction and whether deviations according to demographics are significant or not. Accordingly, 447 medical patients are enrolled who presented to private businesses in Istanbul and its districts within scope of medical tourism. Survey method is used to collect the study data. Unpaired T test, one-way ANOVA and Pearson's correlation analysis are used to analyze the data. The study demonstrated that general perception of medical patients on qualification of healthcare services they receive and their overall satisfaction vary significantly according to gender, age, educational status, total monthly income, coverage of insurance policy, nationality, the reason to prefer a certain region and the route of referral to the healthcare facility. Moreover, there is no significant relation between the overall satisfaction for medical tourism services and the regional sufficiency, but a significantly positive correlation is noted between the general perception on sufficiency of healthcare services and perception on sufficiency of accommodation facilities, sufficiency of healthcare services, sufficiency of safety and sufficiency of additional services. According to these results, patients' satisfaction is in direct proportion to the qualification of medical tourism services they receive. Additionally, considering the factors that will increase the satisfaction level of patients will be very important for the patients to make them choose our country and the healthcare business again for the next treatment and recommend it to their relatives. Moreover, it is also very important for the contribution to our country's position to compete in the international market and for the development and vision of medical tourism.