Teletıp, insanların yaşadıkları yerlerde sağlık hizmetlerinden yararlanmalarını sağlamak amacıyla geliştirilen bir teknolojidir. Teletıp uygulamalarının dünya tarihi ise 1950'lerde ABD'de başlamıştır. Teletıp, erişim, kalite, verimlilik ve maliyet etkinliğini artırarak dünya çapında klinik yönetimi ve sağlık hizmetlerinin sunumunu iyileştirmeyi amaçlar. Teletıp hizmetleri kullanımı genişlemekte ancak hala bazı sorunların olduğu bilinmektedir. Bu sorunların başında ekipman ve eğitim konularında daha çok çalışılması, telekomünikasyon maliyetleri, yetersiz altyapı, doktor katılımının azlığı, karlılık ve sorumluluk endişeleri sayılabilir. Bu çalışma, Hasta – Hemşire – Doktor perspektifi ile teletıp cihaz ve sistemlerinin kabul ve kullanımına yönelik sistem adaptasyon öncesi algıların Teknoloji Kabul ve Kullanım Birleştirilmiş Modeli (Unified Theory of Acceptance and Use of Technology, UTAUT) çerçevesinde ortaya konulmasını amaçlamaktadır. Bu kapsamda, her bir paydaşın teletıp cihazlarından neler beklediği, cihazların sağlık hizmetlerindeki rolü, cihazın tasarımı ve cihaz bilgi ekranlarının içerikleri hakkında bilgi edinmek amacıyla mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Biçimsel mülakat olarak tasarlanan veri edinim yöntemi için UTAUT modelli temelinde uzman görüşleri alınarak açık uçlu sorular oluşturulmuş, 26 hasta, 20 hemşire ve 23 doktor ile mülakat gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre, teletıp cihazlarının hastalar, doktorlar ve hemşireler tarafından benimsendiğini ve kullanımının yaygınlaştırılması için çaba harcanması gerektiğini göstermektedir. Teletıp cihazlarına yönelik kaygıların mahremiyet, etik ve hukuksal kaygılar, hata payı, radyasyon ve uyum sağlama olduğu görülmektedir. Cihazların kullanımının kolaylaştırılması, bakımının kolaylaştırılması ve akıllı saat gibi giyilebilir cihazların geliştirilmesi konularında çalışmalar yapılması önerilmektedir. Ayrıca, Web/mobil platformlarda yer alan özet bilginin önemi bu çalışma ile ortaya konmuştur.
Telemedicine is a technology developed to enable people to benefit from health services where they live. The world history of telemedicine applications started in the 1950s in the USA. Telemedicine aims to improve clinical management and delivery of healthcare services worldwide by increasing access, quality, efficiency and cost-effectiveness. The use of telemedicine services is expanding but there are still some problems. These problems include more work on equipment and training, telecommunication costs, inadequate infrastructure, lack of physician participation, profitability and liability concerns. This study aims to reveal the pre-adaptation perceptions towards the acceptance and use of telemedicine devices and systems from the perspective of Patient - Nurse - Doctor within the framework of Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT). In this context, interviews were conducted to obtain information about what each stakeholder expects from telemedicine devices, the role of the devices in healthcare services, the design of the device and the content of the device information screens. For the data acquisition method designed as formal interviews, open-ended questions were created by taking expert opinions on the basis of the UTAUT model, and interviews were conducted with 26 patients, 20 nurses and 23 doctors. According to the results of the study, telemedicine devices are adopted by patients, doctors and nurses and efforts should be made to expand their use. Concerns about telemedicine devices are privacy, ethical and legal concerns, margin of error, radiation and adaptation. It is recommended that efforts should be made to facilitate the use and maintenance of the devices and to develop wearable devices such as smart watches. In addition, the importance of summary information on Web/mobile platforms was revealed in this study.