Bu araştırma, matematik dersi "Sayılar ve İşlemler" ve "Geometri ve Ölçme" öğrenme alanlarında yer alan 5.sınıf kazanımlarından oluşmaktadır. Değer ağırlıklı matematik öğretiminin nasıl ve hangi etkinliklerle yapılabileceği araştırma konusunu oluşturmaktadır. Bununla birlikte etkinliklerden elde edilen sonuçlara göre; matematik öğretimi sırasında hangi değerler ve becerilerin destekleneceğine dair; alana yönelik bir matematik ders uygulama örneği sunmak ve öneriler getirmek amaçlanmaktadır. Ortaokul 5.sınıf matematik derslerinde değer eğitimine dair etkinlik uygulamalarının olmaması, Ortaokul 5.sınıf matematik derslerinde; yardımlaşma, tarihsel mirasa duyarlılık, doğal çevreye duyarlılık, hayvanseverlik, temiz olma, kültürel mirasa saygı değerlerine ilişkin etkinlikler olmaması ve öğrencilerin bu değerlere ilişkin farkındalıklarının oluşmamasının nedenlerinden biri olmasından dolayı bu araştırma yapılmıştır. Araştırma 2021-2022 eğitim-öğretim yılında 10 hafta boyunca, 8 etkinlik ile 5.sınıfta eğitim görmekte olan 12 erkek 8 kız toplamda 20 öğrenciyle yürütülmüştür. Araştırmada çalışma grubu belirlenirken kolay ulaşılabilir örneklem kullanılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması deseniyle yürütülen çalışmada veriler doküman(etkinlikler, video kayıtları diyaloglar vb.), görüşme, katılımcı gözlem ve yarı yapılandırılmış görüşmeyle elde edilmiştir. Elde edilen veriler betimsel ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda yapılan etkinliklerle öğrencilerin, değer ağırlıklı matematik öğretimine dair olumlu düşüncelerde olduğu ve öğrencilerin değerlere dair farkındalıklarının oluştuğu görülmektedir. Uygulanan etkinlikler sonucunda öğrencilerin büyük bir kısmının hedeflenen kazanımlar ve eleştirel düşünme, problem çözme ilişkilendirme ve akıl yürütme, etkili iletişim, sosyal katılım, empati kurma, mekân, zaman ve kronolojiyi anlama becerilerine sahip olduğu gözlemlenmiştir. Ayrıca aile büyüklerine saygı, arkadaş sevgisi, bilimsellik, çalışkanlık, dayanışma, dini günlere saygı, dini ve manevi unsurlara duyarlılık, doğal çevreye duyarlılık, doğa sevgisi, estetik duyarlılık, fedakârlık, hayvanseverlik, insana değer verme, israf etmeme, kültürel mirası korumaya duyarlılık, merhamet, milli ve evrensel değerlere duyarlılık, müzikseverlik, paylaşma, sağlıklı olmaya önem verme, sanata saygı, saygı, sevgi, sorumluluk sahibi olma, tarihsel mirasa duyarlılık, toplumsal olaylara duyarlılık, Türk büyüklerine saygı, yardımlaşma değerleri araştırmanın bulguları gözlemlenmiştir. Araştırma sonuçları doğrultusunda, eğitimcilere, değerler eğitimini etkinlik temelli yürütmeleri, öğrencilerin yaşlarına uygun matematik ders planları oluşturmaları; milli eğitim bakanlığına ise değer ağırlıklı matematik öğretiminin yapılabilmesi için öğretmen yeterlilik eğitimlerinin verilmesi önerileri verilebilir. Anahtar Kelimeler: Eğitim, değerler eğitimi, matematik öğretimi, değerler eğitimine yönelik etkinliklerle matematik öğretimi.
This research consist of 5th class earnings in "Numbers and Operation" and "Geometry and Measurament" learning areas. Subject of this research is how and with which activities could be done in values education oriented maths teaching. Research aimed to present an example in practiceand offer suggestions about supporting values and skills according to activity results. This research made because 5th Class Math Lessons has no activity about solidarity, sensitivity of historical heritage, sensitivity to natural environment, animal philantrophy, respect for cultural heritage and keeping envionment clean, and the absence of activities lack of awareness about the values above. The research carried on for 10 weeks in 2021-2022 Academic Year with 8 activities over 12 boys and 8 girls at 5th Class. Easily accesible samples picked during the research. The data get through documents (activities, video records, dialogues ect.), meetings, participant observations, semi- structured interview and qualitative research method/activity method is used. The data obtained subjected to descriptative and content analysis. As a result of research it is observed students have positive thinking and started to raise awareness. As a result of activities it is observed a big part of students had targeted gains andand critical thinking, problem solving, attribution and reasoning, effective communication, social participation, empathizing, understanding space, time and chronology skills. Moreover respect for elders, love of friends, scientificy, diligence, solidarity, respect for religious days, sensivity to religious and spiritual elements, sensivity to natural environment, nature love, aesthetic sensivity, sacrifice, animal philantrophy, valuing people, not to waste, sensitivity to protecting cultural heritage, mercy, sensitivity to national and universal values, music love, share, care about being healthy respect for art, respect, love, taking responsibility, sensitivity to historical heritage, sensitivity to social events, respect to Turkish Elders are observed as a researh finding. In line with research results, teachers could be recommended to go through with activities for values education and prepare age appropriate lesson plans and Ministry of Education could be recommended to set qualification training for teachers. Keywords: Education, values education, maths education, values education oriented maths teaching with