dc.contributor.advisor |
Doçent Doktor Zeynep Demirtaş |
|
dc.date.accessioned |
2024-01-24T12:37:09Z |
|
dc.date.available |
2024-01-24T12:37:09Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.citation |
Savaş Yağcı, Bahar. (2022). Özel yetenekli öğrencilerin üst bilişsel farkındalıkları ile özerk öğrenme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi = Examination of the relationship between metacognitive awareness and authorized learning skills of special talent students. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.12619/101396 |
|
dc.description |
06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır. |
|
dc.description.abstract |
Bu araştırmanın amacı, özel yetenekli öğrencilerin üst bilişsel farkındalıkları ile özerk öğrenme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma örneklemini İzmit Bilim ve Sanat Merkezi'nde eğitim gören 3.,4.,5.,6.,7. ve 8. sınıf seviyelerindeki özel yetenekli 338 öğrenci oluşturmaktadır. Bu araştırma, taşıdığı amaç sebebiyle nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel (korelasyonel) tarama araştırma deseni olarak tasarlanmıştır. Araştırma verileri Üst Bilişsel Farkındalık Ölçeği A ve B Formları, Özerk Öğrenme Ölçeği Formu ve Kişisel Bilgi Formu kullanılarak toplanmıştır.Gerçekleştirilen istatiksel işlemlerde Sosyal Bilimler için İstatistik Paket (SPSS) programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda 3, 4 ve 5.sınıf seviyelerinde öğrenim gören özel yetenekli öğrencilerin, üst bilişsel farkındalıkları ile özerk öğrenme becerileri arasında anlamlı bir ilişki bulunamazken; 6, 7 ve 8. sınıf seviyelerinde öğrenim gören özel yetenekli öğrencilerin, üst bilişsel farkındalıkları ile özerk öğrenme becerileri arasında orta düzeyde, pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. 3, 4 ve 5. sınıf seviyelerinde öğrenim gören özel yetenekli öğrencilerin, üst bilişsel farkındalık düzeylerinin orta düzeyde; 6, 7 ve 8. sınıf seviyelerinde öğrenim gören özel yetenekli öğrencilerin ise üst bilişsel farkındalık düzeylerinin yüksek düzeyde olduğu saptanmıştır. Özel yetenekli öğrencilerden 3, 4 ve 5. sınıf seviyelerinde öğrenim görenlerin, üst bilişsel farkındalık düzeylerinde sınıf düzeyi, 6, 7 ve 8. sınıf seviyelerinde öğrenim görenlerin ise üst bilişsel farkındalık düzeylerinde cinsiyet ve sınıf düzeyinin anlamlı değişkenler olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırmada hem 3, 4 ve 5. sınıf seviyelerinde hem de 6, 7 ve 8. sınıf seviyelerinde öğrenim gören özel yetenekli öğrencilerin özerk öğrenme beceri düzeylerinin orta düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Özerk öğrenme becerileri düzeylerinde ise özel yetenekli öğrencilerden 3, 4 ve 5. sınıf seviyelerinde öğrenim görenler için sınıf düzeyinin; 6, 7 ve 8. sınıf seviyelerinde öğrenim görenler için ise cinsiyet ve sınıf düzeyinin anlamlı değişkenler olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Özerk öğrenme alt boyutlarından bağımsız öğrenme boyutunda, özel yetenekli öğrencilerden 3, 4 ve 5. sınıf seviyelerinde öğrenim görenler için anlamlı bir değişken bulunamazken 6, 7 ve 8. sınıf seviyelerinde öğrenim görenler için sınıf düzeyinin anlamlı bir değişken olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Özerk öğrenmenin bir diğer alt boyutu olan ders çalışma alışkanlıkları boyutunda ise özel yetenekli öğrencilerin 3, 4 ve 5. sınıf seviyelerinde öğrenim görenler için sınıf düzeyinin; 6, 7 ve 8. sınıf seviyelerinde öğrenim görenler için cinsiyet ve sınıf düzeyinin anlamlı değişkenler olduğu sonucuna ulaşılmıştır. |
|
dc.description.abstract |
The purpose of this research is to examine the relationship between gifted students' metacognitive awareness and autonomous learning skills. The research sample includes 338 gifted students studying at the Izmit Science and Art Center in the 3rd, 4th, 5th, 6th, 7th and 8th grade levels. This research is aimed in relation to the quantitative research method (correlational) screening. Research data were collected using Meta Cognitive Awareness Scale A and B Forms, Autonomous Learning Scale and Personal Information Form. The Statistical Program for Social Sciences (SPSS) was used in the statistical processes. As a result of the research, there was no significant relationship between the metacognitive awareness and autonomous learning skills of the gifted students studying at the 3rd, 4th and 5th grade levels; It has been determined that there is a moderate,positive and significant relationship between the metacognitive awareness and autonomous learning skills of the gifted students studying at the 6th, 7th and 8th grade levels. The metacognitive awareness levels of the gifted students studying at the 3rd, 4th and 5th grade levels are moderate; It was determined that the metacognitive awareness levels of the gifted students studying at the 6th, 7th and 8th grade levels were high. Among the gifted students, it was revealed that the 3rd, 4th and 5th grade levels were significant variables in the metacognitive awareness levels, and the 6th, 7th and 8th grade levels were found to be significant variables in the metacognitive awareness levels of the students. In the study, it was concluded that the autonomous learning skill levels of the gifted students studying both at the 3rd, 4th and 5th grade levels and at the 6th, 7th and 8th grade levels were moderate. In terms of autonomous learning skills, for gifted students at the 3rd, 4th and 5th grade levels, the grade level is; For those studying at the 6th, 7th and 8th grade levels, it was concluded that gender and grade level were significant variables. In the independent learning dimension from the autonomous learning sub-dimensions, it was concluded that while there was no significant variable for gifted students studying at the 3rd, 4th and 5th grade levels, the grade level was a significant variable for those studying at the 6th, 7th and 8th grade levels. In the dimension of study habits, which is another sub-dimension of autonomous learning, the class level of the gifted students at the 3rd, 4th and 5th grade levels is; It was concluded that gender and grade level were significant variables for those studying at the 6th, 7th and 8th grade levels. |
|
dc.format.extent |
vii, 118 yaprak : şekil, tablo ; 30 cm. |
|
dc.language |
Türkçe |
|
dc.language.iso |
tur |
|
dc.publisher |
Sakarya Üniversitesi |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
dc.rights.uri |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
|
dc.subject |
Üstün zeka |
|
dc.subject |
özel yetenek |
|
dc.subject |
üst bilişsel farkındalık |
|
dc.subject |
özerk öğrenme becerileri |
|
dc.subject |
bağımsız öğrenme |
|
dc.subject |
ders çalışma alışkanlıkları |
|
dc.subject |
Gifted |
|
dc.subject |
special ability |
|
dc.title |
Özel yetenekli öğrencilerin üst bilişsel farkındalıkları ile özerk öğrenme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi = Examination of the relationship between metacognitive awareness and authorized learning skills of special talent students |
|
dc.type |
masterThesis |
|
dc.contributor.department |
Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı |
|
dc.contributor.author |
Savaş Yağcı, Bahar |
|
dc.relation.publicationcategory |
TEZ |
|