Açık Akademik Arşiv Sistemi

Ortaokul ve lise öğretmenlerinin siber aylaklık düzeyleri ile öz-kontrol ve öz-yönetim düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi = Examination of the relationship between secondary and high school teachers' levels of cyber loafing and the levels of self-control and self-management

Show simple item record

dc.contributor.advisor Doçent Doktor Özlem Canan Güngören
dc.date.accessioned 2024-01-24T12:37:09Z
dc.date.available 2024-01-24T12:37:09Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Tüzer, Arzum Cemre. (2022). Ortaokul ve lise öğretmenlerinin siber aylaklık düzeyleri ile öz-kontrol ve öz-yönetim düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi = Examination of the relationship between secondary and high school teachers' levels of cyber loafing and the levels of self-control and self-management. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/101395
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Bu araştırmanın temel amacı Milli Eğitim Bakanlığında görev yapmakta olan ortaokul ve lise öğretmenlerinin siber aylaklık düzeyi ile öz-kontrol ve öz-yönetim düzeyi arasındaki ilişkiyi incelemektir. İkincil amaç ise bu değişkenler ile kişisel bilgi formunda yer alan değişkenlere göre anlamlı bir farklılık olup olmadığını incelemektir. Bu araştırma ilişkisel tarama modelinde olup ortaokul ve lise öğretmenlerinin mevcut durumunu ortaya koymaya yöneliktir. Araştırmanın örneklemini 2020-2021 öğretim yılında Ankara ilindeki Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı ortaokul ve lise okullarında görev yapmakta olan 212 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak "Siber Aylaklık Ölçeği" ile "Öz-kontrol ve Öz-yönetim Ölçeği" kullanılacaktır. Öncelikle katılımcıların demografik özelliklerine ilişkin tanımlayıcı bilgilere yer verilmiştir. Araştırmaya konu olan değişken ve değerlerin yüzde, frekans ve toplam yüzdelik dilimleri tanımlanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistikler, t-Testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Pearson Momentler Çarpım Korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda erkek öğretmenlerin siber aylaklık düzeyleri ile kadın öğretmenlerin siber aylaklık düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık görülmezken alt boyutlarına bakıldığında içerik erişimi ve oyun/bahis alt boyutlarında anlamlı bir farklılık saptanmıştır. İçerik erişimi alt boyutunda kadın öğretmenlerin erkek öğretmenlere göre daha fazla içeriğe eriştikleri görülmektedir. Oyun/bahis alt boyutunda ise erkek öğretmenlerin ortalama puanları kadın öğretmenlerin puanlarından anlamlı düzeyde daha yüksektir. Öğretmenlerin siber aylaklık düzeyleri yaş değişkenine göre anlamlı olarak farklılaşmamaktadır. Branş değişkenine bakıldığında Bilişim Teknolojileri öğretmenlerinin diğer branşlara göre anlamlı düzeyde daha fazla siber aylaklık davranışında bulundukları saptanmıştır. 5 saatten fazla internet kullanan öğretmenlerin siber aylaklık düzeyleri 1 saatten az internet kullanan öğretmenlerin siber aylaklık düzeylerinden anlamlı derecede daha yüksektir. Öğretmenlerin öz-kontrol ve öz-yönetim düzeyleri cinsiyet, yaş, branş, internet kullanım sıklığı değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Araştırmada ortaokul ve lise öğretmenlerinin siber aylaklık düzeyi ile öz-kontrol ve öz-yönetim düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiş Milli Eğitim Bakanlığında görev yapmakta olan ortaokul ve lise öğretmenlerinin siber aylaklık düzeyleri ile öz-kontrol ve öz-yönetim düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki saptanmamıştır.
dc.description.abstract The main purpose of this research is to examine the relationship between the level of cyberloafing and the level of self-control and self-management of secondary and high school teachers working in the Ministry of National Education. The secondary aim is to examine whether there is a significant difference between these variables and the variables in the personal information form. This research is in relational screening model and aims to reveal the current situation of secondary and high school teachers. The sample of the research consists of 212 teachers working in secondary and high schools affiliated to the Ministry of National Education in Ankara in the 2020-2021 academic year. "Cyber Loafing Scale" and "Self-Control and Self-Management Scale" will be used as data collection tools in the research. First of all, descriptive information about the demographic characteristics of the participants was included. Percentage, frequency and total percentiles of the variables and values that are the subject of the research are defined. Descriptive statistics, t-Test, one-way analysis of variance (ANOVA) and Pearson Product Moments Correlation analysis were used in the analysis of the obtained data. As a result of the research, there was no significant difference between male teachers' cyberloafing levels and female teachers' cyberloafing levels, but a significant difference was found in content access and game/betting sub-dimensions. In the content access sub-dimension, it is seen that female teachers access more content than male teachers. In the game/betting sub-dimension, the average scores of male teachers are significantly higher than the scores of female teachers. The cyberloafing levels of teachers do not differ significantly according to the age variable. Looking at the branch variable, it was determined that Information Technologies teachers had a significantly more cyberloafing behavior compared to other branches. The cyberloafing levels of the teachers who use the internet for more than 5 hours are significantly higher than the cyberloafing levels of the teachers who use the internet for less than 1 hour. Teachers' self-control and self-management levels do not show a significant difference according to gender, age, branch, frequency of internet use. In the study, the relationship between the level of cyberloafing of secondary and high school teachers and the levels of self-control and self-management was examined, and no significant relationship was found between the levels of cyberloafing of secondary and high school teachers working in the Ministry of National Education and the levels of self-control and self-management.
dc.format.extent vi, 109 yaprak : şekil, tablo ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Siber Aylaklık
dc.subject Öz-Kontrol
dc.subject Öz-Yönetim
dc.subject Cyber Loafing
dc.subject Self-Control
dc.subject Self-Management
dc.title Ortaokul ve lise öğretmenlerinin siber aylaklık düzeyleri ile öz-kontrol ve öz-yönetim düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi = Examination of the relationship between secondary and high school teachers' levels of cyber loafing and the levels of self-control and self-management
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı, Bilgisayar Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bilim Dalı
dc.contributor.author Tüzer, Arzum Cemre
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/