Açık Akademik Arşiv Sistemi

Öğretmen adaylarının transaksiyonel uzaklık algıları ve öz yönetimli öğrenme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi = Examination of the relationship between pre-service teachers perceptions of transactional distance and their self-directed learning skills

Show simple item record

dc.contributor.advisor Doçent Doktor Suphan Ekşioğlu
dc.date.accessioned 2024-01-24T12:37:06Z
dc.date.available 2024-01-24T12:37:06Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Uzundiz, Tuba Nur. (2022). Öğretmen adaylarının transaksiyonel uzaklık algıları ve öz yönetimli öğrenme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi = Examination of the relationship between pre-service teachers perceptions of transactional distance and their self-directed learning skills. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/101389
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının transaksiyonel uzaklık algıları ile öz yönetimli öğrenme becerileri arasında ilişki olup olmadığını ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda öğretmen adaylarının transaksiyonel uzaklık algıları ve öz yönetimli öğrenme becerileri cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenleriyle incelenmiştir. Bu doğrultuda araştırma modeli olarak nicel araştırma yöntemlerinden, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Sakarya Üniversitesinde 2020-2021 eğitim öğretim yılının bahar döneminde öğrenim gören 439 öğretmen adayı oluşturmuştur. Örneklem belirlenirken basit seçkisiz örneklem yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Horzum (2011) tarafından geliştirilen "Transaksiyonel Uzaklık Algısı" ölçeği ve Aşkın-Tekkol ve Demirel (2018) tarafından geliştirilen "Öz-Yönetimli Öğrenme Becerileri Ölçeği" ile birlikte öğretmen adaylarının demografik bilgilerini içeren kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Kullanılan ölçeklerden ve kişisel bilgi formundan elde edilen veriler SPSS 21 programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizi için öncelikle basıklık ve çarpıklık katsayılarına bakılmıştır. Yapılan analiz sonucunda verilerin normal dağılım gösterdiği sonucuna varılmıştır. Buna bağlı olarak araştırma problemlerini incelemek amacıyla parametrik testler kullanılmıştır. Cinsiyet değişkeni iki kategoriden oluştuğu için grupları karşılaştırmak amacıyla Bağımsız Gruplar T Testi; sınıf düzeyi değişkeni ikiden fazla kategoriye sahip olduğu için Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) testi, transaksiyonel uzaklık algısı ve öz yönetimli öğrenme becerisi arasındaki ilişkiyi incelemek amacıylaPearson Momentler Çarpımı Korelasyonu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, transaksiyonel uzaklık ve öz yönetimli öğrenme değişkenleri arasında sayısal veriler doğrultusunda orta düzeyde pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte cinsiyet değişkeni açısından öğretmen adaylarının transaksiyonel uzaklık algıları ve öz yönetimli öğrenme becerilerinde anlamlı bir fark olmadığı tespit edilmiştir. Son olarak öğretmen adaylarının transaksiyonel uzaklık algıları ve öz yönetimli öğrenme becerilerinde sınıf düzeyi değişkeni açısından anlamlı bir fark olmadığı sonucuna varılmıştır. Mevcut araştırma sonuçları alan yazın kapsamında detaylı şekilde tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
dc.description.abstract The aim of this study is to reveal whether there is a relationship between pre-service teachers' perceptions of transactional distance and self-directed learning skills. For this purpose, pre-service teachers' perceptions of transactional distance and self-directed learning skills were examined taking variables of gender and grade level into consideration. For this purpose, the relational survey model, one of the quantitative research methods, was used as the research model. The sample of the study consisted of 439 pre-service teachers studying at Sakarya University. Simple random sampling method was used while determining the sample. In the research, the "Transactional Distance Perception" scale developed by Horzum (2011), and the "Self Directed Learning Skills Scale" developed by Aşkın-Tekkol and Demirel (2018) and a personal information form containing the demographic information of the pre-service teachers were used. The data obtained from the scales used and the personal information form were analyzed with the SPSS 21 program. For the analysis of the data, the kurtosis and skewness coefficients were firstly examined. As a result of the analysis, it was concluded that the data showed a normal distribution. As a result, parametric tests were used to examine the research problems. Since the gender variable consists of two categories, the Independent Groups T-Test was used to compare the groups; and because the grade level variable has more than two categories, the One-Way Analysis of Variance (ANOVA) test was used, and lastly; Pearson Product-Moment Correlation was used to examine the relationship between the perception of transactional distance and self-directed learning ability. As a result of the research, it has been determined that there is a moderate positive and significant relationship between the transactional distance and self-directed learning variables in line with the numerical data. However, it was determined that there was no significant difference in the perceptions of transactional distance and self-directed learning skills of pre-service teachers in terms of gender variable. Finally, it was determined that there was no significant difference in the perceptions of transactional distance and self-directed learning skills of pre-service teachers in terms of grade level variable. The results of the research were discussed in detail within the scope of the literature and suggestions were made.
dc.format.extent vi, 80 yaprak : şekil, tablo ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Transaksiyonel uzaklık
dc.subject Öz yönetimli öğrenme
dc.subject Öğretmen adayı
dc.subject Transactional distance
dc.subject Self-directed learning
dc.subject Pre-service teachers
dc.title Öğretmen adaylarının transaksiyonel uzaklık algıları ve öz yönetimli öğrenme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi = Examination of the relationship between pre-service teachers perceptions of transactional distance and their self-directed learning skills
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı
dc.contributor.author Uzundiz, Tuba Nur
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/