dc.contributor.advisor |
Doçent Doktor Mehmet Ali Hamedoğlu |
|
dc.date.accessioned |
2024-01-24T12:37:04Z |
|
dc.date.available |
2024-01-24T12:37:04Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.identifier.citation |
Çalışır, Süleyman. (2021). Okul yöneticilerinin açık liderlik özellikleri ileöğretmenlerin örgütsel yaratıcılıkları arasındaki ilişki (Balıkesir ili örneği) = The relationship between open leadership characteristics of school administrators and organizational creativity of teachers (Balıkesir province case). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.12619/101382 |
|
dc.description |
06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır. |
|
dc.description.abstract |
Bu araştırmada Balıkesir ilinde görev yapan ilk ve ortaokul öğretmenlerinin görüşlerine göre okul yöneticilerinin açık liderlik davranışları ile öğretmenlerin örgütsel yaratıcılık davranışları arasındaki ilişkilerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2019-2020 eğitim öğretim yılında Balıkesir ili, Altıeylül ve Karesi ilçelerinde görev yapan ilk ve ortaokul öğretmenleri arasından kolay örnekleme yoluyla seçilen toplam 372 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada öğretmenlerin açık liderlik algılarının ne düzeyde olduğunu belirlemek için Açık Liderlik Ölçeği ve örgütsel yaratıcılık düzeylerini belirlemek için Örgütsel Yaratıcılık Ölçeği kullanılarak toplanan veriler bilgisayar yardımıyla analiz edilmiştir. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiksel metotların (frekans, yüzde, ortalama, standart sapma, bağıl değişim katsayısı) yanında bağımsız örneklem t-testi, Tek yönlü ANOVA analizi ve Pearson Korelasyon ve Regresyon Analizi kullanılmıştır. Öğretmenlerin açık liderlik algı düzeyleri ile örgütsel yaratıcılık düzeyleri cinsiyet, yaş, hizmet süresi, görev yaptıkları eğitim kademesi ve branş değişkenleri açısından incelenmiştir. Araştırma sonuçları dikkate alındığında; cinsiyet değişkeninin Balıkesir'de görev yapan öğretmenlerin açık liderlik algıları ve örgütsel yaratıcılıkları üzerinde herhangi bir etkisi olmadığı görülmüştür; öğretmenlerin yaşlarının arttıkça açık liderlik algılarının arttığı fakat örgütsel yaratıcılıklarının düştüğü tespit edilmiştir. Hizmet süresi değişkeni açısından ise kıdemli öğretmenlerin açık liderlik algılarının daha yüksek fakat örgütsel yaratıcılıklarının daha düşük olduğu görülmüştür. Görev yaptıkları eğitim kademesi değişkeni açısından ise ilkokullarda görev yapan öğretmenlerin hem açık liderlik algılarının hem de örgütsel yaratıcılık düzeylerinin daha yüksek olduğu görülmüştür. Branş değişkeni açısından ise okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin hem açık liderlik algılarının hem de örgütsel yaratıcılık düzeylerinin daha yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca okul yöneticilerinin açık liderlik özellikleri ile öğretmenlerin örgütsel yaratıcılıkları arasında orta düzeyde pozitif ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Okul yöneticilerinin açık liderlik davranışlarının öğretmenlerin örgütsel yaratıcılık davranışlarının bir yordayıcısı olduğu ve okul yöneticilerinin açık liderlik davranışları arttıkça öğretmenlerin örgütsel yaratıcılıklarının da arttığı görülmüştür. |
|
dc.description.abstract |
In this study, it was aimed to determine the relationship between the open leadership behaviors of school administrators and the organizational creativity behaviors of teachers according to the views of primary and secondary school teachers working in Balıkesir. The sample of the study consists of 372 teachers who were selected through easy sampling among primary and secondary school teachers working in Balıkesir province, Altıeylül and Karesi districts in the 2019-2020 academic year. In the study, the data collected by using the Open Leadership Scale to determine the level of open leadership perceptions of the teachers and the Organizational Creativity Scale to determine their organizational creativity levels were analyzed with the help of a computer. In the analysis of the data, descriptive statistical methods (frequency, percentage, mean, standard deviation, relative coefficient of variation) as well as independent sample t-test, One-way ANOVA analysis and Pearson Correlation and Regression Analysis were used. Teachers' levels of open leadership perception and organizational creativity were examined in terms of variables of gender, age, service time, education level they served and their branches. Considering the research results; It has been observed that the gender variable does not have any effect on the open leadership perceptions and organizational creativity of the teachers working in Balıkesir; It was determined that the more the age of the teachers increased, the more their open leadership perception increased, but their organizational creativity decreased. In terms of service time variable, it was observed that senior teachers' open leadership perceptions were higher but their organizational creativity was lower. In terms of the educational level variable they work in, it has been observed that teachers working in primary schools have higher perceptions of both open leadership and organizational creativity. In terms of the branch variable, it was observed that both the open leadership perceptions and the organizational creativity levels of the preschool and primary school teachers were higher. In addition, it was determined that there is a moderately positive and statistically significant relationship between school administrators' open leadership characteristics and teachers' organizational creativity. It was observed that the open leadership behaviors of school administrators were a predictor of teachers' organizational creativity behaviors, and as the open leadership behaviors of school administrators increased, teachers' organizational creativity also increased. |
|
dc.format.extent |
vii, 110 yaprak : şekil, tablo ; 30 cm. |
|
dc.language |
Türkçe |
|
dc.language.iso |
tur |
|
dc.publisher |
Sakarya Üniversitesi |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
dc.rights.uri |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
|
dc.subject |
Açık liderlik |
|
dc.subject |
Örgütsel yaratıcılık |
|
dc.subject |
Okul yöneticileri |
|
dc.subject |
Open leadership |
|
dc.subject |
Organizational creativity |
|
dc.subject |
School administrators |
|
dc.title |
Okul yöneticilerinin açık liderlik özellikleri ileöğretmenlerin örgütsel yaratıcılıkları arasındaki ilişki (Balıkesir ili örneği) = The relationship between open leadership characteristics of school administrators and organizational creativity of teachers (Balıkesir province case) |
|
dc.type |
masterThesis |
|
dc.contributor.department |
Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı |
|
dc.contributor.author |
Çalışır, Süleyman |
|
dc.relation.publicationcategory |
TEZ |
|