Açık Akademik Arşiv Sistemi

Beden eğitimi öğretmenlerinin kişilik özellikleri ile rekreatif tercihlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi = Investigation of the personal features and recreative preferences of physical education teachers in terms of various variables

Show simple item record

dc.contributor.advisor Doçent Doktor Serhat Arslan
dc.date.accessioned 2024-01-24T12:37:03Z
dc.date.available 2024-01-24T12:37:03Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation İrkin, Hale. (2021). Beden eğitimi öğretmenlerinin kişilik özellikleri ile rekreatif tercihlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi = Investigation of the personal features and recreative preferences of physical education teachers in terms of various variables. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/101379
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Bu çalışmanın amacı, beden eğitimi öğretmenlerinin kişilik özellikleri ve rekreatif tercihlerinin bireylerin kişisel özelliklerine göre karşılaştırmaktır. Bu amaçla araştırmaya, Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu'nda eğitimini tamamlamış ve okullarda beden eğitimi öğretmenliği yapan 402 öğretmen katılmıştır. Çalışmada kişisel özellikleri belirleme ölçeği ve serbest zaman egzersiz ölçeği kullanılmıştır. Öncelikle ölçeklerin örneklem uyumu ve sonuçların güvenirliği ve tutarlılığını belirlemek için geçerlik ve güvenirlik testi yapılmıştır. Ardından verilerin analizi için gerekli sıklık, varyans ve gruplar arasında karşılaştırma analizleri yapılmıştır. Bunun için MANOVA testi uygulanmıştır. Buna göre kişilik özellikleri düşük eforlu aktivitelerdeki değişimleri %5,6 oranında açıklarken, orta düzey eforlu aktivitelerdeki farklılaşmaları %19,9; yüksek düzeyde eforlu aktivitelerdeki değişimleri ise %6,3 oranında açıkladığı bulunmuştur. Ayrıca yüksek eforlu aktiviteleri yapmak için en çok açık alanlar seçilirken bunu özel spor tesisleri ve belediye spor tesisleri takip etmiştir. En az tercih edilen spor yerleri ise okulların spor tesisleri olarak bulunmuştur. Düşük eforlu aktivite tercihler için ise dışa dönüklük özelliği gösterenler; açıklık, geçimlilik ve nevrotiklik özelliklerine sahip bireylere göre anlamlı düzeyde farklı olduğu belirlenmiştir. Geçimlilik özelliği gösteren bireyler de, açıklık ve dışa dönüklük özelliği gösteren bireylerle farklılaşmıştır. Orta düzey eforlu aktiviteler için ise, dışa dönüklük diğer tüm kişilik özellikleri (açıklık, nevrotiklik, açıklık) gösterenlerden farklı bulunmuştur. Ayrıca açıklık, nevrotiklik özelliği gösterenlerle aynı olup ama dışa dönüklük ve geçimlilik gösteren bireylerden farklı bulunmuş, nevrotiklik özelliği gösterenler ise dışa dönük bireylerden farklı olduğu belirlenmiştir. Bunun yanı sıra, rekreatif tercihlerden yüksek düzeyde eforlu olanlarda dışa dönüklük ile açıklık ve geçimlilik grupları arasında fark bulunurken nevrotiklik ile benzer özellikler gösterdiği belirlenmiştir. Ayrıca düşük ve orta eforlu aktiviteler için ise nevrotiklik gösteren bireyler dışa dönüklük sergileyen bireylerden ortalama farklılığı açısından daha baskın olduğu belirlenmiştir.
dc.description.abstract The aim of this study is to compare the personality traits and recreational preferences of physical education teachers according to the personal characteristics of individuals. For this purpose, 402 teachers who completed their education at the School of Physical Education and Sports and worked as physical education teachers in schools participated in the research. Personal characteristics determination scale and leisure time exercise questionnaire were used in the study. First of all, validity and reliability tests were conducted to determine the sample fit of the scales and the reliability and consistency of the results. Then, frequency, variance and comparison analyzes between groups were performed for the analysis of the data. For this, MANOVA test was applied. Accordingly, personality traits explain the changes in low-intensity activities with a rate of 5.6%, while differences in moderate-intensity activities with a rate of 19.9%; It was found that it explained the changes in high-stress activities by 6.3%. In addition, open spaces were chosen the most for high-intensity activities, followed by private sports facilities and municipal sports facilities. The least preferred sports venues were found to be the sports facilities of the schools. For low-impact activity preferences, those who show extroversion; It was determined that there was a significant difference between individuals with openness, agreeableness and neuroticism. Individuals showing agreeableness were also differentiated from individuals showing openness and extroversion. For moderately demanding activities, extraversion was found to be different from those showing all other personality traits (openness, neuroticism, openness). In addition, openness was found to be the same as those with neuroticism, but different from individuals with extroversion and agreeableness, and those with neuroticism were found to be different from extroverts. In addition, it was determined that while there was a difference between extraversion, openness and agreeableness groups in recreational preferences with high exertion, they showed similar characteristics with neuroticism. In addition, for low- and moderate-intensity activities, individuals with neuroticism were found to be more dominant than individuals with extroversion in terms of average difference.
dc.format.extent vi, 57 yaprak : şekil, tablo ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Kişilik Özellikleri
dc.subject Rekreasyon
dc.subject Rekreatif Aktiviteler
dc.subject Beden Eğitimi
dc.subject Personality Traits
dc.subject Recreation
dc.subject Recreational Activities
dc.subject Physical Education
dc.title Beden eğitimi öğretmenlerinin kişilik özellikleri ile rekreatif tercihlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi = Investigation of the personal features and recreative preferences of physical education teachers in terms of various variables
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Programı ve Öğretimi Bilim Dalı
dc.contributor.author İrkin, Hale
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/