Açık Akademik Arşiv Sistemi

Blok tabanlı programlama etkinliklerinin ilkokul 2. sınıf öğrencilerinin bilgi işlemsel düşünme becerisi ve etkinlik algısı üzerine etkisi = The effect of the block based programmed activities over the computational thinking ability and the perception exercise of 2nd classes primary school students

Show simple item record

dc.contributor.advisor Profesör Doktor Mehmet Barış Horzum
dc.date.accessioned 2024-01-24T12:37:00Z
dc.date.available 2024-01-24T12:37:00Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Ünsal, İlker. (2020). Blok tabanlı programlama etkinliklerinin ilkokul 2. sınıf öğrencilerinin bilgi işlemsel düşünme becerisi ve etkinlik algısı üzerine etkisi = The effect of the block based programmed activities over the computational thinking ability and the perception exercise of 2nd classes primary school students. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/101372
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı ilkokul ikinci sınıfta öğrenim gören öğrencilerin blok tabanlı kodlama etkinliklerine katılmalarının bilgi işlemsel düşünme becerilerine ve etkinlik algılarına etkisini belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda Sakarya ili, merkez ilçelerinden birisinde yer alan ilkokulda 2. sınıflardan 2 şubeden 20'şer öğrenci seçilerek deney ve kontrol grubuna seçilmiştir. Şubelerde seçkisiz atama yapılırken şubelerde öğrenim gören öğrenciler doğrudan gruba dahil edilmiştir. Bu yönüyle araştırmada öntest sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma sürecinde deney grubunda 9 kız 11 erkek bulunurken kontrol grubunda ise 11 kız 9 erkek öğrenci yer almıştır ve yöntem olarak yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmada deney grubunda code.org sitesinden seviyeye uygun kodlama etkinliklerini gerçekleştirme söz konusu iken kontrol grubunda öğrencilere herhangi bir kodlama eğitimi etkinliği yapılmamıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak bilgi işlemsel düşünme testi ve etkinlik algısı ölçeği kullanılmıştır. Veriler araştırmacı elden dağıtılarak toplanmış ve istatistik paket programına girilmiştir. Deney ve kontrol grubunun öntest ve sontest bilgi işlemsel düşünme puanları arasında fark olup olmadığına tekrarlı ölçümler için iki faktörlü ANOVA ile bakılmıştır. Ayrıca deney grubunun etkinlik algısı ölçeğinden elde edilen puanların ortalama puanları ve ilişkili ölçümler için ANOVA ile analiz edilmiştir. Elde edilen verilerin analizi SPSS 21 paket programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma öncesinde deney ve kontrol grubuna bilgi işlemsel düşünme becerilerini ölçmeye yönelik uygulanan öntestler arasında puan ortalamalarının birbirine yakın olduğu görülmüştür. Fakat araştırma sonucunda yapılan sontestlerde ise deney grubu yönünde anlamlı derecede fark olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen verilerle ilkokul düzeyinde code.org gibi uygulama ağırlıklı blok tabanlı kodlama derslerin işlenmesinin bilgi işlemsel düşünme becerisinin artmasına etki ettiğini göstermektedir ve ilkokul düzeyinde blok tabanlı kodlama etkinliklerine yer verilmesi önerilebilir. Deney grubunun etkinlik algısı ölçeğinden elde edilen puanları analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre öğrenciler, code.org sitesi üzerinden yaptıkları etkinlikler sırasında son derece eğlenceli bulduklarını, kişisel gelişimlerine de olumlu anlamda katkı yaptığını ifade etmişlerdir. Araştırma sonucunda elde edilen etkinlik algısı ölçeği verilerine göre programlama öğretiminin ilkokul düzeyinde görsel tabanlı öğretim araçlarıyla yapılması önerilmiştir. Anahtar Kelimeler: Kodlama, blok tabanlı programlama, code.org, bilgi işlemsel düşünme, etkinlik algısı ölçeği, blok tabanlı programlama araçları.
dc.description.abstract The aim of this investigation is to determine the effects over the computational thinking abilitty and the activity perception of the 2nd classes of the primary schools that join in the learning activities by using the site block based code.org in order to perform on this aim, forty students who are 2nd classes level but are in different two sections of the central city of Sakarya were chosen as the control and experiment group by dividing in to equal two parts. The students that are being educated are inserted to the groups at random. Fort his reason, the half experimental design that contains the beginner test and the last test belonging to the control group was used. In the investigation process, there were 9 girl and 11 boy students in the experiment group, in spite of this, 11 girl and 9 boy students are in the control group. During this working, the half experimental design was used as amethod. The suitable activities of coding education were applied on the experiment group but any activity was done fort he students in the control group. Computational thinking test and the activity perception scale were used as data gathering device in this working. The datas were gathered by the studying of the investigator in the field andhave been accessed in to the statistic programme. In order to control the differences between the points of the beginner and last tests belonging to the control and experiment group, ANOVA method wich has two facors was used. Expect fort his, ANOVA was used for the related measures and the avarage points of the activity perception scale of the experiment group to analysis. The datas that were obtained from this studying have been analysed by using the SPSS 21 packet programme. Before the investigation, it was seen the avareges of the points of the beginner tests that hed been applied on the experiment and control groups for measuring the computational thinking ability. Despite this condition, the meaningful difference was observed at the end of the last tests. According to the datas that were ontained at the results of the investigation, it can bbe offered to give place to the block based coded activities and it can be observed the effect of the expanding of the computational thinking ability in the lessons including the application of code.org at the primary school level. The points that have been obtained from the activity perception scale belonging to the experiment group were analysed. As to the results of the analyse, the students Express that they delay while are doing acitivities over code.org site and contribute to their personal development. According to the datas that have been obtained from the activity perception scale, it was offered to give programming education with visual based device at the primary school level. Keywords: coding, block based programming, code.org, computational thinking, the activity perception scale, the devices of the block based programme
dc.format.extent vi, 103 yaprak : şekil, tablo ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Kodlama
dc.subject blok tabanlı programlama
dc.subject code.org
dc.subject bilgi işlemsel düşünme
dc.subject etkinlik algısı ölçeği
dc.subject blok tabanlı programlama araçları
dc.subject coding
dc.subject block based programming
dc.title Blok tabanlı programlama etkinliklerinin ilkokul 2. sınıf öğrencilerinin bilgi işlemsel düşünme becerisi ve etkinlik algısı üzerine etkisi = The effect of the block based programmed activities over the computational thinking ability and the perception exercise of 2nd classes primary school students
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı,
dc.contributor.author Ünsal, İlker
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/