Açık Akademik Arşiv Sistemi

Öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeylerinin işte istemeden var olmalarına (presenteeism) etkisi = The effect of teachers' organizational commitment levels on presenteeism

Show simple item record

dc.contributor.advisor Doçent Doktor Mustafa Bayakcı
dc.date.accessioned 2024-01-24T12:36:55Z
dc.date.available 2024-01-24T12:36:55Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Mürtezaoğlu, Sevil. (2021). Öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeylerinin işte istemeden var olmalarına (presenteeism) etkisi = The effect of teachers' organizational commitment levels on presenteeism. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/101358
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Günümüz modern iş hayatında iş verimliliği işverenlerin en önemli örgütsel hedeflerinden biri haline gelmiştir. İşverenler tarafından çalışanların iş yerinde varolmalarından çok iş yerinde bulundukları süre zarfında ürettikleri hizmet veya ürünlerin miktarı ve kalitesi daha fazla değer taşımaktadır. 1960'lı yıllardan sonra ortaya atılan "presenteeism- işte istemeden var olma" davranışları nedeniyle yaşanan iş verimliliği kayıpları ve bu kayıpları telafi etmek için gerekli bütçe maliyetleri hesaplandığında, çalışanların işte istemeden varolma davranışlarının örgütlara daha fazla maliyet yarattığı anlaşılmıştır. Bu araştırmada İstanbul ili Ataşehir ilçe sınırlarında kamu eğitim kurumlarında görev alan farlı cinsiyet, medeni durum, eğitim seviyesi, yaş ve meslek yılında 417 öğretmen; örneklem grubu olarak seçilmiştir. Katılımcılar ilişkisel tarama modeliyle, Stanford Üniversitesi tarafından hazırlanmış işte istemeden var olma ölçeğinin kısaltılmış revizyonu ile Meyer ve Allen tarafından hazırlanan örgütsel bağlılık ölçeği doldurmuştur. Elde edilen sonuçlar paket bir istatistiksel veri programında analiz edilmiştir. Analizler sonucunda örgütsel bağlılığın işte istemeden var olma üzerine etkisi değerlendirilmiştir. Öğretmenlerin işte istemeden bulunma davranışı sergileme seviyeleri orta düzeyde bulunurken, demografik farklılıkların belirgin bir etkisi tespit edilmemiştir. Örgütsel bağlılığın işte istemeden bulunma davranışına etkisi incelendiğinde iki kavram arasında pozitif korelasyon tespit edilmiştir. Kıdem yılı yüksek öğretmenlerin örgütsel bağlılık seviyelerinin yüksek olması nedeniyle diğer gruplara göre daha fazla işte istemeden bulunma davranışı sergiledikleri belirlenmiştir.
dc.description.abstract Current modern business life requires employers to value job efficiency as key performance indicator of organizational targets. The quantity and quality of the products and services produced during working hours by employees has greater value for employers than to be present at work. It is determined that cost of presenteeism raised after 1960s and consequences of these behaviours is more than absence of employee for the organization. In this study 417 teachers posted in İstanbul Ataşehir province state schools with various gender, age, experience, marital status has been chosen as sampling group. Participants are asked to fill out an abridged edition of presenteeism survey drafted by Stanford University and organizational commitment survey by Meyer and Allen. The results are processed and analysed through a statistical analysis package program. Through the analysis the effect of organizational commitment on presenteeism is examined. The level of presenteeism of teachers is determined as intermediate level independent of demographic characteristics of participants. Positive correlation is determined between organizational commitment and presenteeism behaviours. It is also determined that experienced teachers have more tendency to show presenteeism behaviours than other participants.
dc.format.extent iv, 77 yaprak : şekil, tablo ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Presenteeism
dc.subject örgütsel bağlılık
dc.subject iş verimliliği
dc.subject absenteeism
dc.subject Presenteeism
dc.subject organizational commitment
dc.subject job efficiency
dc.subject absenteeism
dc.title Öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeylerinin işte istemeden var olmalarına (presenteeism) etkisi = The effect of teachers' organizational commitment levels on presenteeism
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı
dc.contributor.author Mürtezaoğlu, Sevil
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/