Açık Akademik Arşiv Sistemi

Ortaokul öğretmenlerinin teknoloji kabul düzeyleri ile Eğitim Bilişim Ağını kullanmaya yönelik öz yeterliklerinin incelenmesi = Investigation on secondary school teachers' technology acceptance level and their self efficacy towards using Educational Information Network

Show simple item record

dc.contributor.advisor Doktor Öğretim Üyesi Zeliha Demir Kaymak
dc.date.accessioned 2024-01-24T12:36:51Z
dc.date.available 2024-01-24T12:36:51Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Erman, Mehmet. (2020). Ortaokul öğretmenlerinin teknoloji kabul düzeyleri ile Eğitim Bilişim Ağını kullanmaya yönelik öz yeterliklerinin incelenmesi = Investigation on secondary school teachers' technology acceptance level and their self efficacy towards using Educational Information Network. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/101344
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Bu araştırmada, ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin, bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) kabul ve kullanım düzeyleri ile Eğitim Bilişim Ağı'nı (EBA) kullanabilmelerine yönelik özyeterlik algılarının düzeyleri ve aralarındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Genel tarama modelinin kullanıldığı nicel bir araştırma olan bu araştırma teknoloji kabulü ve EBA özyeterlik algıları arasındaki ilişkiyi incelemesi bakımından da ilişkisel tarama modelindedir. Çalışmanın evrenini 2018-2019 eğitim-öğretim yılında MEB'e bağlı Kocaeli ili Darıca ilçesinde bulunan 16 devlet, 2 özel ortaokuldaki toplam 784 idareci ve öğretmen oluşturmaktadır. 784 öğretmene anket gönderilmesine rağmen 460 öğretmen tarafından anket doldurulmuş, %58,67 oranında öğretmenlerden geri dönüş sağlanmıştır. Anketler incelendiğinde uygun olmayan anketler değerlendirmeden çıkarılmış ve 433 anket araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırmada verilerinin toplanması amacıyla, kişisel bilgileri belirlemeye yönelik kişisel bilgiler formu, Hanbay Tiryaki tarafından geliştirilen "Öğretmenlerin Eğitim Bilişim Ağı Kullanımına Yönelik Özyeterlik Algısı Ölçeği" ve Ursavaş tarafından geliştirilen "Öğretmenlerin Teknoloji Kabul ve Kullanım Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS 22 istatistik programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, standart sapma, aritmetik ortalama gibi betimsel istatistikleri, korelasyon analizi, bağımsız örneklemler için t-testi, ANOVA testi, TUKEY testi ve Dunnett C testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ortaokul öğretmenlerinin EBA kullanımına yönelik özyeterlik algılarının iyi düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin cinsiyet, yaş, mesleki deneyim, branş, internet kullanma süresi, bilgisayar kullanma süresi değişkenlerine göre EBA kullanımına yönelik özyeterlik algılarının benzer düzeyde olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin bilgisayar kullanma düzeyi arttıkça EBA kullanımına yönelik özyeterlik algılarının da arttığı görülmüştür. Ortaokul öğretmenlerinin teknoloji kabul ve kullanım düzeyleri ile ilgili olarak yapılan analizden elde edilen sonuçlara göre teknoloji kabulü alt faktörlerinin ortalamalarının hepsinin 3,0'ın üzerinde olduğu öğretmenlerin teknoloji kabul ve kullanım seviyelerinin olumlu ve iyi düzeyde olduğu görülmüştür. Araştırma sonucunda ortaokul öğretmenlerinin teknoloji kabul düzeyleri AF, AKK, KYT, DN, KD, AE, ÖY, U, ÖN faktörleri ve eğitim bilişim ağı (EBA) kullanımlarına yönelik özyeterlik algıları arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler olduğu, TK ve K faktörleriyle ise anlamlı bir ilişki olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu araştırma, araştırmaya katılan öğretmenlerin teknoloji kabulü ve EBA özyeterlik algıları açısından hangi düzeyde olduklarını göstermektedir. EBA özyeterliği ve teknoloji kabulü ile ilgili olarak ileride yapılacak araştırmalara katkı sağlaması açısından bu araştırma önem taşımaktadır.
dc.description.abstract In this resaerch it is aim to investigate the level of teachers working in secondary schools acceptance and usage levels of information and communication technologies (ICT) and the ability of the the level of self efficacy perception for using of the EBA and the relationship between them. This research, which is a quantitative research using the general survey model is also in the relational screening model in terms of examining of the relationship between technology acceptance and EBA self-efficacy perceptions. The population of the study consist of total 784 administrators and teachers 16 state, 2 private secondary schools in Darıca district of Kocaeli under the Ministry of National Education in 2018-2019 academic year. Although a questionnaire was sent to 784 teachers, the questionnaire was filled by 460 teachers and 58.67 % of the teachers were returned. When the questionnaires were examined, inappropriate questionnaires were excluded from the evaluation and 433 questionnaires were included in the research. In order to collect data in this study, personal information form for determining personal information, "Self Efficacy Perception Scale for Teachers' Use of Education Information Network" developed by Hanbay Tiryaki and "Teachers' Technology Acceptance and Usage Scale" developed by Ursavaş were used. SPSS 22 statistics program was used in the analysis of research data. Descriptive statistics such as frequency, percentage, standart deviation, arithmetic mean, correlation analysis, t-test for independent samples, ANOVA test, TUKEY test and Dunnett C test were used in the analysis of the data. In theresult of the research, it is concluded that secondary school teachers' self efficacy perceptions regarding the use of EBA are good level. It was observed that teachers' self efficacy perceptions regarding the use of EBA were found similar level according to the variables gender, age, professional experience, branch, internet usage time and computer usage time. It has been observed that as the level of computer use of teachers increases, self efficacy perceptions regarding the use of EBA also increases. According to the results obtained from the analysis about the technology acceptance and usage levels of secondary school teachers, it was seen that the average of technology acceptance sub-factors were all above 3.0 and the technology acceptance and usage levels of the teachers were at a positive and good level. As a result of the research, it has been reached that technology acceptance levels (the factors of PU, PEU, ATU, BI, FC, PE, SE, R, SN) of secondary school teachers there are positive meaningful relationships between and selfefficacy perceptions of the use of Educational Informatics Network (EBA), There is no meaningful relationship with TM and A factors. This research shows the technology acceptance of teachers participating in the research and what level they are in terms of EBA self-efficacy perceptions. This research is important in terms of contributing to future research on EBA self-efficacy and technology acceptance.
dc.format.extent vi, 228 yaprak : şekil, tablo ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Eğitim Bilişim Ağı
dc.subject Özyeterlik
dc.subject Teknoloji kabulü
dc.subject Eğitim teknolojisi
dc.subject Education Informatics Network
dc.subject Self efficacy
dc.subject Technology acceptance
dc.subject Education technology
dc.title Ortaokul öğretmenlerinin teknoloji kabul düzeyleri ile Eğitim Bilişim Ağını kullanmaya yönelik öz yeterliklerinin incelenmesi = Investigation on secondary school teachers' technology acceptance level and their self efficacy towards using Educational Information Network
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bilim Dalı
dc.contributor.author Erman, Mehmet
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/