Açık Akademik Arşiv Sistemi

Sözcük Dağarcığını Zenginleştirme Etkinliği Olarak Deyim Öğretimi: Gösteri Tekniği Uygulaması

Show simple item record

dc.date 2009
dc.date.accessioned 2022-11-04T13:35:47Z
dc.date.available 2022-11-04T13:35:47Z
dc.date.issued 2009
dc.identifier.issn 1301-3769
dc.identifier.issn 1301-3769
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/98385
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı, ilköğretim ikinci kademe Türkçe derslerindeki deyim öğretiminde gösteri tekniği kullanımının öğrenci başarısına etkisini belirlemektir. Araştırmada deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul ili Gaziosmanpaşa ilçesindeki bir ilköğretim okulunda öğrenim gören 80 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada öğrencilerin bağlamdan hareketle deyimlerin anlamını belirlemesine yönelik akademik başarı testi kullanılmıştır. Veriler nicel analiz tekniğiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda gösteri tekniğiyle yapılan deyim öğretiminin geleneksel yönteme göre daha etkili olduğu belirlenmiştir. en_US
dc.description.abstract The purpose of this research study is to determine the effect of the demonstration technique when used in Turkish lessons to teach idioms upon the achievement of lower secondary school (which is part of the primary education system in Turkey) students. Experimental method is used in this study. The sample in the present study consists of 80 students who were studying either in state lower secondary schools at Karlıtepe primary school at Gaziosmanpaşa in İstanbul. In this study, academic achievement test that students move from the context of the study aims to determine the meaning of the phrase is used. The data were analyzed with quantitative analysis techniques. Research results show the demonstration technique is more effective than the traditional method of teaching idiom that has been identified. en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher Sakarya Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject teaching idiom en_US
dc.subject demonstration technique en_US
dc.subject deyimlerin öğretimi en_US
dc.subject gösteri tekniği en_US
dc.title Sözcük Dağarcığını Zenginleştirme Etkinliği Olarak Deyim Öğretimi: Gösteri Tekniği Uygulaması en_US
dc.type article en_US
dc.identifier.volume 11 en_US
dc.identifier.startpage 59 en_US
dc.identifier.endpage 71 en_US
dc.relation.journal Sakarya Üniversitesi Fen Edebiyat Dergisi en_US
dc.identifier.issue 2 en_US
dc.contributor.author Yaman, Havva
dc.contributor.author Gülcan, Fatma


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess