Açık Akademik Arşiv Sistemi

Lise Rehber Öğretmenlerine Yönelik Tüm Okul Yaklaşımına Dayalı Sanal Zorbalıkla Başa Çıkma Stratejileri ve Sanal Zorba Farkındalığını Kazandırma Programının Etkililiği

Show simple item record

dc.date.accessioned 2021-02-16T09:04:21Z
dc.date.available 2021-02-16T09:04:21Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation ALTUNDAĞ Y,AYAS T (2020). Lise Rehber Öğretmenlerine Yönelik Tüm Okul Yaklaşımına Dayalı Sanal Zorbalıkla Başa Çıkma Stratejileri ve Sanal Zorba Farkındalığını Kazandırma Programının Etkililiği. Eğitim ve Bilim, 45(201), 109 - 123. Doi: 10.15390/EB.2020.8350
dc.identifier.issn 1300-1337
dc.identifier.uri https://doi.org/10.15390/EB.2020.8350
dc.identifier.uri https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpZd05EUXhNUT09/lise-rehber-ogretmenlerine-yonelik-tum-okul-yaklasimina-dayali-sanal-zorbalikla-basa-cikma-stratejileri-ve-sanal-zorba-farkindaligini-kazandirma-programinin-etkililigi
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/76231
dc.description.abstract Sanal zorbalık, bilişim araçları yoluyla yapılan şiddet anlamına gelmektedir. Bu sorun bilişim araçlarının kullanımının her geçen gün arttığı günümüzde gençleri tehdit eden önemli bir risk olarak kabul edilmektedir. Okul sistemi içerisinde sanal zorbalığa ilişkin bilgilendirme ve farkındalık oluşturma çalışmalarında rehber öğretmenler önemli bir rol oynamaktadır. Bu çalışmanın amacı rehber öğretmenlere yönelik tüm okul yaklaşımına dayalı olarak hazırlanan sanal zorbalıkla başa çıkma ve farkındalık artırma programının etkililiğini incelemektir. Çalışmanın modeli yarı deneyseldir. 12 deney ve 12 kontrol grubunda olmak üzere 24 rehber öğretmen çalışma grubunda yer almıştır. Ön, son ve izleme ölçümleri yapılmıştır. Deney grubundaki rehber öğretmenlere tüm okul yaklaşımına dayalı dört oturumluk psikoeğitim programı uygulanmıştır. Kontrol grubuna ise herhangi bir işlem yapılmamıştır. Veri toplama aracı olarak Öğretmenler için Sanal Zorba Farkındalık Ölçeği (ÖSZFÖ) ile Öğretmenler için Sanal Zorbalıkla Başa Çıkma Stratejileri Ölçeği (ÖSZBÇSÖ) kullanılmıştır. Yapılan deneysel işlem sonrası son test sonuçlarında her iki ölçek için de deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğu ve etki büyüklüğünün yüksek olduğu bulunmuştur. Ayrıca iki ay sonra yapılan izleme testi sonuçlarına göre ÖSZFÖ ve ÖSZBÇSÖ puanlarından elde edilen düzeyin korunduğu görülmüştür. Rehber öğretmenlere yönelik hazırlanan sanal zorbalıkla başa çıkma ve sanal zorba farkındalığını artırma programının hem sanal zorba farkındalık, hem de sanal zorbalıkla başa çıkma stratejileri açısından etkililiği ilgili literatür kapsamında tartışılmıştır
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.relation.isversionof 10.15390/EB.2020.8350
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Sanal zorba farkındalık
dc.title Lise Rehber Öğretmenlerine Yönelik Tüm Okul Yaklaşımına Dayalı Sanal Zorbalıkla Başa Çıkma Stratejileri ve Sanal Zorba Farkındalığını Kazandırma Programının Etkililiği
dc.type article
dc.identifier.volume 45
dc.identifier.startpage 109
dc.identifier.endpage 123
dc.contributor.department Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü, Bolu, Türkiye,
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü, Sakarya, Türkiye
dc.relation.journal Eğitim ve Bilim
dc.identifier.issue 201
dc.identifier.doi 10.15390/EB.2020.8350
dc.identifier.eissn 1300-1337
dc.contributor.author Yunus ALTUNDAĞ
dc.contributor.author Tuncay AYAS
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record