Açık Akademik Arşiv Sistemi

İlköğretim öğrencilerinin bilinçli tüketicilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi

Show simple item record

dc.date.accessioned 2020-10-21T11:45:18Z
dc.date.available 2020-10-21T11:45:18Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.citation Halil İbrahim Sağlam,. (2010). İlköğretim öğrencilerinin bilinçli tüketicilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri; (10)4 2481-2518
dc.identifier.issn 1303-0485
dc.identifier.uri https://app.trdizin.gov.tr//makale/TVRFek9UWTNOdz09
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/73261
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı, ilköğretim öğrencilerinin bilinçli tüketicilik düzeylerini incelemektir. Bu amaçla üç alt boyuttan oluşan 19 maddelik bir ölçek geliştirilmiştir. Ölçek geçerlik ve güvenirlik analizleri için Sakarya ilinde öğrenim gören 113 öğrenciye uygulanmıştır. Bu uygulamadan elde edilen veriler doğrultusunda yapı geçerliği için açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı .77 olan ölçek, varyansın %40.5’ini açıklamaktadır. Ölçeğin alt boyutları “tüketici sorumluluğu”, “kalite” ve “bütçe fiyat bilinci”dir. Doğrulayıcı faktör analizinden elde edilen uyum indeksi değerleri üç boyutlu bilinçli tüketicilik düzeyi ölçeğinin iyi uyum verdiğini göstermektedir. Ölçek, 2009- 2010 eğitim öğretim yılında Sakarya’da öğrenim gören 223’ü kız, 250’si erkek olmak üzere toplam 473 ilköğretim dördüncü sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Araştırma sonucunda tüketici sorumluluğu bilinci, kalite bilinci ve ölçeğin toplamında anne eğitim durumuna göre anlamlı farklılık bulunmuştur. Elde edilen bulgular literatür ışığında tartışılmış ve yeni araştırmalar için önerilere yer verilmiştir.
dc.description.abstract The purpose of this is study is to analyze the level of conscious consumerism of primary school students. For that purpose, a 19-item scale consisting of three sub-dimensions was developed. In order to test conduct validity and reliability, the scale was administered on 113 students studying in Sakarya. In accordance with the data obtained, an exploratory factor analysis was conducted for construct validity purposes. The scale with a Cronbach Alpha reliability coefficient of .77 accounts for 49.5 of the variance. The sub-dimensions of the scale are “consciousness of consumer responsibility”, “consciousness of quality” and “consciousness of budget-price”. The fit index values which obtained from confirmatory factor analysis showed that the three-dimensional level of conscious consumerism scale fit well. The scale was administered on 473 4th grade students- 223 females and 250 males- who studied in Sakarya during the educational year of 2009-2010. The study concluded that there were meaningful diff erences in consciousness of consumer responsibility, consciousness of quality and the whole scale depending on the educational status of mothers. Results were discussed in light of literature and some suggestions were given for further studies.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri
dc.rights info:eu-repo/semantics/closedAccess
dc.subject Eğitim
dc.subject Eğitim Araştırmaları
dc.title İlköğretim öğrencilerinin bilinçli tüketicilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
dc.title.alternative An investigation on the level of conscious consumerism of primary school students in terms of various variables
dc.type article
dc.identifier.volume 10
dc.identifier.startpage 2481
dc.identifier.endpage 2518
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü
dc.relation.journal Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri
dc.identifier.issue 4
dc.identifier.eissn 2148-7561
dc.contributor.author Halil İbrahim Sağlam
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record