Açık Akademik Arşiv Sistemi

Başarı Yönelimleri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Show simple item record

dc.date.accessioned 2020-10-21T11:45:13Z
dc.date.available 2020-10-21T11:45:13Z
dc.date.issued 2007
dc.identifier.citation Ahmet Akın,Bayram Çetin. (2007). Başarı Yönelimleri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Eurasian Journal of Educational Research; (0)26 1-12
dc.identifier.issn 1302-597X
dc.identifier.uri https://app.trdizin.gov.tr//makale/TmprME56ZzQ
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/73208
dc.description.abstract Problem Durumu: Öğrencilerin dikkate alınması gereken önemli problemlerinden bi- risi, öğrenme görevleri için belirledikleri amaçların ve motive oldukları değişkenle- rin sıklıkla işlevsiz olmasıdır. Bununla birlikte, başarı yönelimlerini ölçmeye yönelik yapılan çalışmaların sayısı oldukça sınırlıdır. Araştırmanın Amacı: Bu araştırmanın amacı Midgley ve diğerleri (1998) tarafından geliştirilen Başarı Yönelimleri Ölçeği’ni (BYÖ) Türkçeye uyarlamak ve geçerlik ve güvenirlik çalışmalarını yapmaktır. Araştırmanın Yöntemi: Araştırmanın örneklemini Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakül- tesi’nin çeşitli bölümlerinde öğrenim gören 607 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. 298’i kız, 309’u erkek öğrenciden oluşan örneklemin yaş ortalaması 20’dir. Araştır- mada ölçeğin yapı geçerliği, madde analizi ile test-tekrar test ve Cronbach alfa iç tu- tarlılık güvenirlik katsayıları hesaplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 11.5 ve LISREL 8.54 programları kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular ve Sonuçlar: BYÖ’nün dilsel eşdeğerlik puanını belirlemek amacıyla yapılan ça- lışma sonucunda İngilizce ve Türkçe form arasındaki korelasyonlar öğrenme yönelimi (ÖY) için .93, performans-yaklaşma yönelimi (PYAY) için .90 ve performans-kaçınma yönelimi (PKAY) için .96 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği için doğrulayıcı faktör analizi (DFA) uygulanmış ve orijinal formda olduğu gibi üç faktörde uyum ver- diği bulunmuştur. BYÖ’nün faktör yüklerinin ÖY alt boyutu için .47 ile .78, PYAY için .67 ile .92 ve PKAY için .48 ile .69 arasında değiştiği görülmüştür. Yapılan madde ana- lizi sonucunda, ölçeğin düzeltilmiş madde-toplam korelasyonlarının ÖY için .42−.58, PYAY için .48−.61 ve PKAY için .48−.60 arasında değiştiği, %27’lik alt ve üst grupların madde puanlarındaki farklara ilişkin t değerlerinin ise 7.41 ile 27.94 arasında sıralandı- ğı bulunmuştur. Ölçeğin Cronbach alfa iç tutarlılık güvenirlik katsayıları ÖY için .77, PYAY için .79 ve PKAY için .78 olarak belirlenmiştir. Ölçeğin test-tekrar test güvenir- likleri ise her bir faktör için sırasıyla .95, .91 ve .94 olarak bulunmuştur. Öneriler: Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda uyarlanan ölçeğin öğ- rencilerin başarı yönelimlerini geçerli ve güvenilir biçimde ölçeceği söylenebilir. Öl- çeğin bu alandaki eksikliğin giderilmesine ve öğrenme, danışma psikolojisi ve eği- tim psikolojisi gibi alanlara katkısı olacağına inanılmaktadır.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Eurasian Journal of Educational Research
dc.rights info:eu-repo/semantics/closedAccess
dc.title Başarı Yönelimleri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
dc.type article
dc.identifier.volume 0
dc.identifier.startpage 1
dc.identifier.endpage 12
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Eğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Anabilim Dalı
dc.relation.journal Eurasian Journal of Educational Research
dc.identifier.issue 26
dc.identifier.eissn 2528-8911
dc.contributor.author Ahmet Akın
dc.contributor.author Bayram Çetin
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record