dc.date.accessioned |
2020-10-21T11:45:13Z |
|
dc.date.available |
2020-10-21T11:45:13Z |
|
dc.date.issued |
2007 |
|
dc.identifier.citation |
Ahmet Akın,Bayram Çetin. (2007). Başarı Yönelimleri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Eurasian Journal of Educational Research; (0)26 1-12 |
|
dc.identifier.issn |
1302-597X |
|
dc.identifier.uri |
https://app.trdizin.gov.tr//makale/TmprME56ZzQ |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.12619/73208 |
|
dc.description.abstract |
Problem Durumu: Öğrencilerin dikkate alınması gereken önemli problemlerinden bi- risi, öğrenme görevleri için belirledikleri amaçların ve motive oldukları değişkenle- rin sıklıkla işlevsiz olmasıdır. Bununla birlikte, başarı yönelimlerini ölçmeye yönelik yapılan çalışmaların sayısı oldukça sınırlıdır. Araştırmanın Amacı: Bu araştırmanın amacı Midgley ve diğerleri (1998) tarafından geliştirilen Başarı Yönelimleri Ölçeği’ni (BYÖ) Türkçeye uyarlamak ve geçerlik ve güvenirlik çalışmalarını yapmaktır. Araştırmanın Yöntemi: Araştırmanın örneklemini Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakül- tesi’nin çeşitli bölümlerinde öğrenim gören 607 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. 298’i kız, 309’u erkek öğrenciden oluşan örneklemin yaş ortalaması 20’dir. Araştır- mada ölçeğin yapı geçerliği, madde analizi ile test-tekrar test ve Cronbach alfa iç tu- tarlılık güvenirlik katsayıları hesaplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 11.5 ve LISREL 8.54 programları kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular ve Sonuçlar: BYÖ’nün dilsel eşdeğerlik puanını belirlemek amacıyla yapılan ça- lışma sonucunda İngilizce ve Türkçe form arasındaki korelasyonlar öğrenme yönelimi (ÖY) için .93, performans-yaklaşma yönelimi (PYAY) için .90 ve performans-kaçınma yönelimi (PKAY) için .96 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği için doğrulayıcı faktör analizi (DFA) uygulanmış ve orijinal formda olduğu gibi üç faktörde uyum ver- diği bulunmuştur. BYÖ’nün faktör yüklerinin ÖY alt boyutu için .47 ile .78, PYAY için .67 ile .92 ve PKAY için .48 ile .69 arasında değiştiği görülmüştür. Yapılan madde ana- lizi sonucunda, ölçeğin düzeltilmiş madde-toplam korelasyonlarının ÖY için .42−.58, PYAY için .48−.61 ve PKAY için .48−.60 arasında değiştiği, %27’lik alt ve üst grupların madde puanlarındaki farklara ilişkin t değerlerinin ise 7.41 ile 27.94 arasında sıralandı- ğı bulunmuştur. Ölçeğin Cronbach alfa iç tutarlılık güvenirlik katsayıları ÖY için .77, PYAY için .79 ve PKAY için .78 olarak belirlenmiştir. Ölçeğin test-tekrar test güvenir- likleri ise her bir faktör için sırasıyla .95, .91 ve .94 olarak bulunmuştur. Öneriler: Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda uyarlanan ölçeğin öğ- rencilerin başarı yönelimlerini geçerli ve güvenilir biçimde ölçeceği söylenebilir. Öl- çeğin bu alandaki eksikliğin giderilmesine ve öğrenme, danışma psikolojisi ve eği- tim psikolojisi gibi alanlara katkısı olacağına inanılmaktadır. |
|
dc.language |
Türkçe |
|
dc.language.iso |
tur |
|
dc.publisher |
Eurasian Journal of Educational Research |
|
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/closedAccess |
|
dc.title |
Başarı Yönelimleri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması |
|
dc.type |
article |
|
dc.identifier.volume |
0 |
|
dc.identifier.startpage |
1 |
|
dc.identifier.endpage |
12 |
|
dc.contributor.department |
Sakarya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Eğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı |
|
dc.contributor.department |
Sakarya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Anabilim Dalı |
|
dc.relation.journal |
Eurasian Journal of Educational Research |
|
dc.identifier.issue |
26 |
|
dc.identifier.eissn |
2528-8911 |
|
dc.contributor.author |
Ahmet Akın |
|
dc.contributor.author |
Bayram Çetin |
|
dc.relation.publicationcategory |
Makale - Ulusal Hakemli Dergi |
|