Açık Akademik Arşiv Sistemi

Tromso sosyal zekâ ölçeği Türkçe formunun faktör yapısı, geçerlik ve güvenirlik çalışması

Show simple item record

dc.date.accessioned 2020-10-21T11:45:10Z
dc.date.available 2020-10-21T11:45:10Z
dc.date.issued 2009
dc.identifier.citation Tayfun Doğan,Bayram Çetin. (2009). Tromso sosyal zekâ ölçeği Türkçe formunun faktör yapısı, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri; (9)2 691-720
dc.identifier.issn 1303-0485
dc.identifier.uri https://app.trdizin.gov.tr//makale/TVRZMU9UQTFOUT09
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/73166
dc.description.abstract Bu çalışmanın amacı Silvera, Martinussen ve Dahl (2001) tarafından geliştirilen Tromso Sosyal Zekâ Ölçeği (TSZÖ)nin Türk üniversite öğrencileri için geçerlik güvenirliğini incelemektir. Araştırmaya Sakarya Üniversitesinin farklı bölümlerinde okuyan 719 öğrenci katılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğine açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi ile bakılmıştır. Ölçüt geçerliğini sınamak amacıyla sosyal beceri envanteri ile korelasyonuna bakılmıştır. Ölçeğin güvenirliği ise iç tutarlılık, test yarılama ve test tekrar test yöntemleriyle hesap- lanmıştır. Yapılan faktör analizi sonucunda TSIS, orijinaline benzer şekilde üç faktörlü bir yapı ortaya çıkmıştır. Uyum geçerliği bağlamında sosyal beceri envanteri ile TSZÖ arasında .51 korelasyon bulunmuştur. Ölçeğin iç tutarlılık kat sayısı .83, test tekrar test .80 ve test yarılama sonucu .75 olarak bulunmuştur. TSZÖnün Türk üniversite öğrencilerinin sosyal zekâ düzeyini ölçebilmek amacıyla kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir araç olduğu belirlenmiştir.
dc.description.abstract The purpose of the present study was to investigate the reliability and validity of the Turkish version of the Tromso Social Intelligence Scale (TSIS) developed by Silvera, Martinussen, and Dahl (2001). 719 students from Sakarya University participated in the study. Construct validity and criterion related validity and reliability were assessed. Factor analysis for Turkish university students yielded three factor solutions as the original TSIS. Correlation coefficient of the Social Skills Inventory with the TSIS was .51. Cronbach alpha, test-retest and split half reliability coefficients were .83, .80, and .75 respectively. Overall results of this study showed that this scale is capable enough to measure social intelligence among university students in a valid and reliable way.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri
dc.rights info:eu-repo/semantics/closedAccess
dc.subject Eğitim
dc.subject Eğitim Araştırmaları
dc.title Tromso sosyal zekâ ölçeği Türkçe formunun faktör yapısı, geçerlik ve güvenirlik çalışması
dc.title.alternative The validity, reliability and factorial structure of the Turkish Version of the tromso social intelligence scale
dc.type article
dc.identifier.volume 9
dc.identifier.startpage 691
dc.identifier.endpage 720
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü
dc.relation.journal Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri
dc.identifier.issue 2
dc.identifier.eissn 2148-7561
dc.contributor.author Tayfun Doğan
dc.contributor.author Bayram Çetin
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record