Bu çalışmada; özneliği, kendine kapalı bir bütün olarak daha baştan belirlenmiş yani bir kerede ve toptan verilmiş tözsü bir zatiyet (entity) olarak değil, zaman içre olan, oluşan, olagelen ucu-açık bir mâ-cera, bir süreç, bir arayış, kısaca bir oluş olarak tasavvur etmeyi deniyoruz. Özneliği 'duruk' bir şey olarak değil de, oluş içre zamana yatırılmış bir kendilik olarak, şu halde kerid'oluş olarak tasvir ve tahlil ediyoruz. Bu çerçevede bilhassa 'ara' kavramını öne çıkarıyoruz: Kendilik (öz), bir şey gibi, bir töz gibi, tözsü bir şey gibi 'durmaz', ama 'olur'; olmak ise, ara-da-olmak'tır. Kend'oluş olarak anlaşılan kendilik, yer ile gök, ölüm ile dirim, imkan ile imkansızlık, havf ve reca, kabz ve bast... arasında olur: ara-da-olmak, oluşun ve kend'oluşun bizzat 'öz'üne içkindir. Öz(nelik), 'ara'nm kendisidir: 'İnsan kıstaktır'. Yine bu bakımdan, kend'olmak ara-maktır. Öznelik, arayışın faili ve ortamı, giderek kendidir. Sonuçta; arayan, arayış içre olan, giderek ara-yışın kendi olan özne, aradığı şeyin izinde kend'olur: kend'oluş artık bir izoluş'tur. Kend'oluş sorunu çevresinde dönen bu çalışma, bu cümleden olmak üzere öznelik ve zaman meseleleriyle doğrudan bağlantılı bir biçimde varlığın farklı kip ve/ya düzeylerini belli bir açıdan tasavvur etmeyi deniyor. Son olarak; bu çalışma, ele aldığı meselelere yaklaşırken temel bir imkan olarak Türkçe duyma, düşünme, söyleme ve yormayı öne alıyor, öneriyor.
Rejecting the conception of subjectivity or selfhood as a substantial entity which is determined sub specie aeternitatis, this work tries to describe it as an event which 'becomes' itself through a temporal process. The subject which is event rather than essence or substance becomes itself through the search for itself, a temporal process where the subjectivation occurs "between", that is to say between sky and earth, life and death, possibility and impossibility, hope and fear... Further, one must say that the subject itself is the Between (Kıstak, Berzah). Becoming-in-the-between is the very event which makes possible the subjectivation of the subject through temporality and as a searching process.